• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

بازنشستگان در چند شهر ایران برای پیگیری مطالبات معیشتی راهپیمایی و تجمع کردند

۷ تیر ۱۴۰۵، ۱۹:۰۳ (‎+۱ گرینویچ)
تجمع بازنشستگان فولاد مقابل استانداری اصفهان
تجمع بازنشستگان فولاد مقابل استانداری اصفهان

بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در شهرهای مختلف از جمله اهواز، اصفهان، تهران، دزفول، رشت، شوش، کرمانشاه و مشهد در اعتراض به بی‌پاسخ ماندن مطالبات معیشتی، درمانی و صنفی خود راهپیمایی و تجمع کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی شهرهای شوش، کرخه و هفت‌تپه یک‌شنبه هفتم تیر با وجود گرمای بالای ۵۰ درجه در شوش راهپیمایی کردند و شعارهایی از جمله «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون» و «تا حق خود نگیریم، از پای نمی‌نشینیم» سردادند.

در اهواز، بازنشستگان و کارگران بازنشسته در فرهنگ‌شهر، میدان کارگر، تجمع کردند و خواستار اجرای مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و رسیدگی به مشکلات معیشتی و درمانی شدند.

خبرگزاری ایلنا نیز از تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز، شوش، رشت، کرمانشاه و مشهد خبر داد و مطالبات آنان را اجرای قوانین، متناسب‌سازی حقوق، و پرداخت مطالبات مزدی و بدهی دولت به تامین اجتماعی اعلام کرد.

در تهران، بازنشستگان با شعارهایی از جمله «نان گران، دارو گران، دولت شده دشمن جان»، «کارگر زندانی، آزاد باید گردد» و «معلم زندانی، آزاد باید گردد» به وضعیت معیشتی و بازداشت فعالان صنفی اعتراض کردند.

100%

در کرمانشاه، معترضان علیه فقر، تورم و گرانی شعار دادند و در دزفول، جمعی از بازنشستگان مقابل اداره تامین اجتماعی تجمع کردند.

در اصفهان، گروهی از بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد مقابل استانداری دست به تجمع زدند. به گفته منابع کارگری، این تجمع به بسته شدن خیابان مقابل استانداری انجامید.

ایلنا در ادامه گزارش داد بازنشستگان فولاد خواستار اجرای کامل همسان‌سازی حقوق، رفع مشکلات بیمه درمانی و حذف سقف حقوق شدند.

جلوگیری از ادغام صندوق بازنشستگی صنایع فولاد در صندوق بازنشستگی کشوری و عمل به تعهدات پیشین مسئولان، از دیگر مطالبات آنان بود.

یکی از بازنشستگان حاضر در این تجمع به ایلنا گفت قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان فولاد با شرکت آتیه‌سازان حافظ در سه ماه گذشته بارها قطع و وصل شده است.

به گفته او، این اختلال دسترسی بسیاری از بازنشستگان به خدمات درمانی را با چالش روبه‌رو کرده است.

بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در سال‌های اخیر بارها در شهرهای مختلف ایران تجمع و راهپیمایی کرده و گفته‌اند مطالباتشان با وجود وعده‌های مکرر مسئولان، همچنان بی‌پاسخ مانده است.

کارزار فرهنگیان برای ترمیم حقوق

جمعی از فرهنگیان ایران در کارزاری خطاب به رییس کمیسیون آموزش مجلس، وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان برنامه و بودجه، خواستار ترمیم فوری حقوق بر اساس تورم واقعی، اجرای کامل و بی‌تاخیر رتبه‌بندی و تخصیص فوق‌العاده خاص شدند.

آنان همچنین بر لزوم ارائه حمایت بودجه‌ای از دوره‌های ضمن خدمت و به‌روزرسانی علمی معلمان در تعطیلات تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، این کارزار تاکنون به امضای ۵۶۳۵ نفر رسیده است.

امضاکنندگان با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان هشدار دادند پایین بودن سطح دریافتی فرهنگیان باعث شده بسیاری از آنان در تعطیلات تابستانی برای تامین هزینه‌های زندگی به مشاغلی مانند کارگری و بنایی روی بیاورند.

به گفته آنان، این وضعیت «شان معلمی را خدشه‌دار کرده» و کیفیت نظام آموزشی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

در روزهایی که فضای سیاسی ایران درگیر پیامدهای جنگ و مذاکرات تازه است، ادامه اعتراض‌های بازنشستگان، کارگران و فرهنگیان نشان می‌دهد بحران معیشت همچنان یکی از کانون‌های اصلی نارضایتی در کشور است.

استمرار این اعتراض‌ها بیانگر ناتوانی جمهوری اسلامی در مهار مشکلات اقتصادی و پاسخ‌گویی به مطالبات مزدی، درمانی و شغلی اقشار مختلف جامعه است.

Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

سرنوشت گروه G جام جهانی؛ بلژیک و مصر صعود کردند، ایران در انتظار
۱

سرنوشت گروه G جام جهانی؛ بلژیک و مصر صعود کردند، ایران در انتظار

۲

تبریک با عمامه رنگین کمانی: «مسابقه روز پراید مبارک مجتبی خامنه‌ای»

۳

تیم ملی فوتبال ایران از صعود به مرحله حذفی جام جهانی بازماند

۴

سرنوشت گروه L؛ انگلیس، کرواسی و غنا صعود کردند، شانس ایران کم شد

۵

شگفتی در گروه H جام جهانی؛ کیپ‌ ورد همراه با اسپانیا صعود کرد

انتخاب سردبیر

  • وال‌استریت ژورنال از تعویق مذاکرات تهران و واشینگتن در پی تشدید تنش‌ها خبر داد

    وال‌استریت ژورنال از تعویق مذاکرات تهران و واشینگتن در پی تشدید تنش‌ها خبر داد

  • رسانه وابسته به سپاه ساخت بمب اتم را «تنها چاره» جمهوری اسلامی دانست

    رسانه وابسته به سپاه ساخت بمب اتم را «تنها چاره» جمهوری اسلامی دانست

  • واکنش شهروندان به ناکامی تیم فوتبال در جام‌جهانی: «شما خیلی وقت پیش حذف شدید»
    روایت شما

    واکنش شهروندان به ناکامی تیم فوتبال در جام‌جهانی: «شما خیلی وقت پیش حذف شدید»

  • موج بازداشت‌ها در عراق؛ مقام متهم به قاچاق نفت ایران هم دستگیر شد

    موج بازداشت‌ها در عراق؛ مقام متهم به قاچاق نفت ایران هم دستگیر شد

  • حملات متقابل جمهوری اسلامی و آمریکا، «توافق صلح» را در آستانه فروپاشی قرار داد

    حملات متقابل جمهوری اسلامی و آمریکا، «توافق صلح» را در آستانه فروپاشی قرار داد

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

  • بازنشستگان، کارگران و کارکنان معترض در شهرهای مختلف ایران تجمع، راهپیمایی و اعتصاب کردند

    بازنشستگان، کارگران و کارکنان معترض در شهرهای مختلف ایران تجمع، راهپیمایی و اعتصاب کردند

•
•
•

مطالب بیشتر

سفیر آمریکا در سازمان ملل: در صورت تهدید تنگه هرمز به زیرساخت‌های نظامی ایران حمله می‌کنیم

۷ تیر ۱۴۰۵، ۱۷:۱۳ (‎+۱ گرینویچ)
سفیر آمریکا در سازمان ملل: در صورت تهدید تنگه هرمز به زیرساخت‌های نظامی ایران حمله می‌کنیم
100%

مایک والتز، سفیر آمریکا در سازمان ملل، اعلام کرد در صورت تهدید کشتیرانی در تنگه هرمز از سوی جمهوری اسلامی، آمریکا به هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی ایران ادامه خواهد داد.

والتز یک‌شنبه هفتم تیر در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت: «اگر جمهوری اسلامی حتی برای لحظه‌ای تصور کند رییس‌جمهور ترامپ در برابر حمله به کشتیرانی بین‌المللی یا پایگاه‌های آمریکا واکنشی نشان نخواهد داد، سخت در اشتباه است.»

او افزود آمریکا در صورت لزوم، به اقدام نظامی برای نابودی زیرساخت‌هایی که به‌منظور «کنترل غیرقانونی یک آبراه بین‌المللی» استفاده می‌شوند، ادامه خواهد داد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل به ادامه مذاکرات فنی میان واشینگتن و تهران اشاره کرد و گفت ترامپ همیشه به دیپلماسی فرصت خواهد داد، اما «صبر او ابدی نیست».

والتز تاکید کرد «فکر نکنید ترامپ هیچ گزینه‌ای را از روی میز برخواهد داشت» و افزود هدف این است که جمهوری اسلامی هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

در سوی دیگر، ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، پس از حملات بامداد یک‌شنبه جمهوری اسلامی به بحرین و کویت، در شبکه ایکس نوشت از اقدام سپاه پاسداران در «برخورد کوبنده» با آمریکا حمایت می‌کند.

او اضافه کرد: «تنگه هرمز به وضعیت قبل برنخواهد گشت و دیگران چاره‌ای جز تمکین به دستورات ایران در تنگه ندارند.»

در روزهای اخیر، تنش‌ها در منطقه به‌دنبال حملات سپاه پاسداران به کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز بالا گرفته است.

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، پیش‌تر اعلام کرد جنگنده‌های آمریکایی بامداد یک‌شنبه در واکنش به حمله پهپادی جمهوری اسلامی به نفتکش «ام‌تی کیکو»، به ۱۰ هدف نظامی در تنگه هرمز و مناطق اطراف آن حمله کردند.

  • حملات سپاه به بحرین و کویت، واکنش هماهنگ جهان عرب را در پی داشت

    حملات سپاه به بحرین و کویت، واکنش هماهنگ جهان عرب را در پی داشت

مواضع مقام‌های جمهوری اسلامی درباره تحولات تنگه هرمز

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، هفتم تیر در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود اعلام کرد بر اساس یادداشت تفاهم، تنگه هرمز ظرف ۳۰ روز و پس از رفع موانع از سوی جمهوری اسلامی، تحت «مدیریت» تهران به وضعیت پیش از جنگ باز خواهد گشت.

محمدرضا محسنی ثانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به تنش‌های اخیر گفت برخی کشورها تلاش کردند مسیرهای جدیدی برای تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز و سواحل عمان ایجاد کنند، اما این تحرکات با واکنش جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.

محمد اکرمی‌نیا، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی، نیز گفت کنترل حکومت ایران بر تنگه هرمز با هدف حفظ و تقویت قدرت منطقه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

روح‌الله رحیم‌پور، تحلیل‌گر سیاسی، در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت جمهوری اسلامی با استفاده از اهرم تنگه هرمز می‌کوشد موقعیت خود را در مذاکرات با آمریکا تقویت کند.

او افزود تهران با این برآورد که واشینگتن همچنان به حفظ توافق تمایل دارد، خطر گسترش تنش‌ها به جنگی فراگیر را پایین می‌داند.

تنگه هرمز که پیش از حملات آمریکا و اسرائیل به جمهوری اسلامی در ۹ اسفند ۱۴۰۴، مسیر عبور حدود یک‌پنجم نفت و گاز طبیعی مایع جهان بود، اکنون به یکی از کانون‌های اصلی تنش‌ها در منطقه تبدیل شده است.

کمتر از دو هفته پس از امضای یادداشت تفاهم تهران و واشینگتن، حملات متقابل در خلیج فارس و ادامه درگیری‌ها در لبنان، آینده این تفاهم را با ابهام جدی روبه‌رو کرده است.

این در حالی است که هر دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس و تهدید روند دیپلماتیک متهم کرده‌اند.

رسانه وابسته به سپاه ساخت بمب اتم را «تنها چاره» جمهوری اسلامی دانست

۷ تیر ۱۴۰۵، ۱۵:۳۲ (‎+۱ گرینویچ)
رسانه وابسته به سپاه ساخت بمب اتم را «تنها چاره» جمهوری اسلامی دانست
100%

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در یادداشتی نوشت جمهوری اسلامی در دوران «گذار به نظم جدید» جهانی، راهی جز دستیابی به بمب اتمی ندارد تا گزینه نظامی علیه حکومت از روی میز برداشته شود.

بر اساس این یادداشت که یک‌شنبه هفتم تیر با عنوان «چاره‌ای جز ساخت بمب اتم نیست» منتشر شد، جمهوری اسلامی برای رسیدن به «آرامش مورد نیاز» باید به «بازدارندگی هسته‌ای» دست یابد تا اطمینان حاصل کند سایر اختلافات از طریق مذاکره قابل‌حل است.

این رسانه وابسته به سپاه تاکید کرد تنها در چنین شرایطی، مذاکره از «موضع درست» امکان‌پذیر خواهد بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند تهران به‌دلیل «فتوای» علی خامنه‌ای قصد ساخت بمب اتمی ندارد و برنامه هسته‌ای حکومت ایران «صلح‌آمیز» است.

با این حال، در سال‌های اخیر مواضع مقام‌ها، چهره‌های نزدیک به حکومت و برخی رسانه‌های رسمی درباره توانایی جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای، احتمال تغییر «دکترین هسته‌ای» و ضرورت حرکت به سوی ساخت بمب اتم روندی افزایشی داشته است.

در سوی دیگر، کشورهای غربی، از جمله آمریکا، همواره جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده‌اند؛ اتهامی که مقام‌های حکومت ایران آن را رد می‌کنند.

فارس در بخش دیگری از یادداشت خود، بازدارندگی هسته‌ای را راهی برای ایجاد «توازن قوا» با آمریکا و اسرائیل توصیف کرد و نوشت این راهبرد اگرچه مانع وقوع جنگ نمی‌شود، اما می‌تواند دامنه درگیری‌ها را «قابل کنترل» نگه دارد.

این رسانه حکومتی افزود بازدارندگی هسته‌ای اسرائیل در درگیری‌های اخیر، از جمله در جنگ ۱۲ روزه، مانع از گسترش مناقشه تا مرحله «نابودی» این کشور شده است.

ساعاتی پس از انتشار این یادداشت که در آن به‌صراحت از ضرورت پیشبرد برنامه تسلیحات هسته‌ای سخن گفته شده، فارس کوشید از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کند و اعلام کرد این مطلب موضع رسمی این رسانه حکومتی نیست، زیرا در بخش «فارس تعاملی» منتشر شده است.

اظهارنظرها درباره ساخت سلاح هسته‌ای

حمزه صفوی، فرزند یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی، خردادماه در یک برنامه اینترنتی اذعان کرد حکومت ایران در چهار دهه گذشته همواره «سودای ساخت بمب اتم» داشته است.

به گفته او، اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تورقوزآباد و پروژه آماد نشان می‌دهند جمهوری اسلامی در مسیر تحقق این هدف گام برداشته است.

صفوی افزود تاسیسات هسته‌ای فردو و نطنز از سوی حکومت اعلام نشدند، بلکه «لو رفتند».

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، فروردین‌ماه در مصاحبه با الجزیره، درباره احتمال تغییر «فتوای هسته‌ای» علی خامنه‌ای پس از مرگ او و در دوران رهبری مجتبی خامنه‌ای اعلام کرد این فتوا به صادرکننده آن بستگی دارد و باید منتظر اعلام نظر مشخص رهبر جدید حکومت ماند.

  • چرا دستیابی به توافق هسته‌ای جدید دشوارتر از دوران برجام است؟

    چرا دستیابی به توافق هسته‌ای جدید دشوارتر از دوران برجام است؟

محمدجواد لاریجانی، مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، نیز آبان ۱۴۰۴ گفت جمهوری اسلامی «کمتر از دو هفته» تا دستیابی به بمب اتم فاصله دارد، اما به دلیل «فتوای» خامنه‌ای قصد ساخت آن را ندارد.

علی شمخانی، مشاور وقت خامنه‌ای و عضو شورای دفاع که ۹ اسفند ۱۴۰۴ در حمله آمریکا و اسرائیل کشته شد، مهرماه همان سال دستیابی به بمب اتمی را عامل بازدارندگی دانسته و گفته بود اگر بار دیگر مسئولیت وزارت دفاع را بر عهده بگیرد، به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای خواهد رفت.

پیش از آن نیز ۷۰ نماینده مجلس در شهریور ۱۴۰۳ خواستار تغییر «فتوای» خامنه‌ای و ساخت و نگهداری بمب اتمی برای ایجاد «بازدارندگی» شده بودند.

کمال خرازی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی که در جنگ ۴۰ روزه کشته شد، اردیبهشت ۱۴۰۳ گفته بود در صورت تهدید موجودیت جمهوری اسلامی، تهران ناچار به تغییر «دکترین هسته‌ای» خود خواهد شد.

او همچنین اعلام کرده بود جمهوری اسلامی از «ظرفیت تولید بمب هسته‌ای» برخوردار است.

  • تاکید دوباره مشاور خامنه‌ای بر احتمال تغییر «دکترین هسته‌ای» جمهوری اسلامی

    تاکید دوباره مشاور خامنه‌ای بر احتمال تغییر «دکترین هسته‌ای» جمهوری اسلامی

تحولات اخیر پرونده هسته‌ای

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوم تیرماه اعلام کرد بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام خواهد شد و «هرچه این روند زودتر آغاز شود، بهتر است».

او گفت تعیین محل نگهداری ذخایر اورانیوم با غنای بالای جمهوری اسلامی اولویت اصلی آژانس است.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که آمریکا و جمهوری اسلامی ۲۵ خرداد از دستیابی به تفاهمی برای پایان جنگ خبر دادند؛ توافقی که ۲۸ خرداد به امضای دونالد ترامپ و مسعود پزشکیان رسید.

بر اساس این یادداشت تفاهم، دوره‌ای ۶۰ روزه برای گفت‌وگوهای تخصصی درباره موضوعاتی از جمله ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی و چگونگی رفع تحریم‌ها در نظر گرفته شده است.

۲۰ خرداد، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی خواست فورا با آژانس همکاری کند، اجازه بازرسی از همه تاسیسات هسته‌ای را بدهد و آمار دقیق مواد هسته‌ای، از جمله بیش از ۴۴۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی را اعلام کند.

گروسی مهر ۱۴۰۴ هشدار داده بود میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده حکومت ایران می‌تواند برای ساخت حدود ۱۰ بمب اتمی کافی باشد.

معاهدات جدید سومالی برای مهار شبکه تسلیحاتی جمهوری اسلامی کافی نیست

۷ تیر ۱۴۰۵، ۰۷:۴۹ (‎+۱ گرینویچ)
معاهدات جدید سومالی برای مهار شبکه تسلیحاتی جمهوری اسلامی کافی نیست
100%

وای‌نت در تحلیلی نوشت پیوستن سومالی به ۱۵ معاهده دریایی می‌تواند یکی از مسیرهای انتقال تسلیحات جمهوری اسلامی به حوثی‌های یمن را محدود کند، اما ضعف دولت مرکزی و نفوذ گروه‌های مسلح مانع از آن است که اسرائیل این تحول را یک موفقیت راهبردی بداند.

وب‌سایت وای‌نت در تحلیلی نوشت اقدام دولت سومالی در امضای ۱۵ معاهده بین‌المللی دریایی، بزرگ‌ترین اصلاح حقوقی این کشور در حوزه آب‌های سرزمینی از زمان استقلال در سال ۱۹۶۰ است؛ اقدامی که به گفته نویسنده، مستقیماً با یکی از مسیرهای انتقال تسلیحات جمهوری اسلامی به حوثی‌های یمن ارتباط دارد.

بر اساس این تحلیل که توسط امین ایوب نوشته شده، جمهوری اسلامی پس از تشدید عملیات رهگیری ناوگان‌های آمریکا، بریتانیا و متحدانشان در مسیر اصلی انتقال سلاح از بندرعباس به بندر «صلیف» در یمن، شبکه انتقال تسلیحات خود را تغییر داده و از مسیرهای جایگزین استفاده کرده است. به نوشته وای‌نت، یکی از مهم‌ترین این مسیرها از آب‌های سومالی عبور می‌کند؛ کشوری که با طولانی‌ترین خط ساحلی آفریقا و ضعف حاکمیت دولت مرکزی، به گذرگاهی مناسب برای قاچاق تسلیحات تبدیل شده است.

  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ادعای انتقال پول از مینه‌سوتا به الشباب در سومالی را بررسی می‌کنیم

    وزیر خزانه‌داری آمریکا: ادعای انتقال پول از مینه‌سوتا به الشباب در سومالی را بررسی می‌کنیم

نویسنده با استناد به عملیات‌های رهگیری آمریکا می‌گوید شناورهای حامل قطعات موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز ایران بارها در نزدیکی سواحل سومالی توقیف شده‌اند. همچنین به گفته او، اظهارات خدمه یکی از شناورهای توقیف‌شده نشان داده است که سپاه پاسداران انتقال تسلیحات به حوثی‌ها را از طریق سه مسیر دریایی انجام می‌دهد؛ مسیر مستقیم بندرعباس به یمن، مسیر عبوری از سواحل سومالی و مسیر دیگری که محموله‌ها را در پوشش بارهای تجاری به جیبوتی منتقل می‌کند.

در این مقاله همچنین آمده است که بخشی از این تسلیحات هرگز به یمن نمی‌رسند و در داخل سومالی باقی می‌مانند. به نوشته وای‌نت، پژوهشگران مستقل صدها قبضه سلاح با شماره سریال‌های مرتبط با محموله‌های ایرانی را در سومالی شناسایی کرده‌اند و بخشی از این تجهیزات به گروه الشباب، شاخه القاعده در شرق آفریقا، رسیده است. نویسنده نتیجه می‌گیرد که شبکه انتقال تسلیحات جمهوری اسلامی نه‌تنها حوثی‌ها، بلکه گروه‌های جهادی فعال در منطقه را نیز تغذیه می‌کند.

وای‌نت در ادامه اهمیت معاهدات تازه سومالی را بررسی کرده و می‌نویسد مهم‌ترین بخش این بسته، پیوستن موگادیشو به «کنوانسیون ۲۰۰۵ مقابله با اقدامات غیرقانونی علیه ایمنی کشتیرانی دریایی» است؛ معاهده‌ای که مبنای حقوقی لازم برای توقیف، بازرسی و پیگرد شناورهای مظنون به قاچاق سلاح یا حمایت از تروریسم را فراهم می‌کند. نویسنده معتقد است با این اقدام، دولت سومالی برای نخستین بار می‌تواند به طور رسمی از همکاری ناوگان‌های خارجی بهره بگیرد و کشتی‌های جنگی آمریکا و بریتانیا نیز در چارچوبی حقوقی روشن‌تر در آب‌های این کشور فعالیت کنند.

به باور نویسنده، این تحول می‌تواند برای اسرائیل نیز اهمیت عملی داشته باشد، زیرا هر محموله تسلیحاتی که پیش از رسیدن به حوثی‌ها در سواحل سومالی توقیف شود، به معنای کاهش تعداد موشک‌هایی است که سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل ناچار به رهگیری آن‌ها خواهند بود. او می‌نویسد مقابله با حوثی‌ها تنها به رهگیری موشک‌ها در آسمان اسرائیل محدود نیست، بلکه نبرد اصلی در مسیرهای دریایی انتقال سلاح جریان دارد.

  • معاریو: حوثی‌ها دزدان دریایی سومالی را به دستگاه‌های جی‌پی‌اس مجهز کرده‌اند

    معاریو: حوثی‌ها دزدان دریایی سومالی را به دستگاه‌های جی‌پی‌اس مجهز کرده‌اند

با این حال، مقاله تاکید می‌کند که اسرائیل نباید این توافق را بیش از حد بزرگ جلوه دهد. نویسنده استدلال می‌کند دولت سومالی هنوز کنترل موثری بر بخش بزرگی از سواحل خود ندارد و مناطقی از این نوار ساحلی همچنان در اختیار گروه الشباب، شبه‌نظامیان قبیله‌ای و جنگ‌سالاران محلی است. به نوشته او، تصویب یک معاهده بین‌المللی به‌تنهایی باعث استقرار گشت‌های دریایی، تغییر رفتار شبکه‌های قاچاق یا قطع همکاری گروه‌های محلی با قاچاقچیان سلاح نخواهد شد.

ایوب با اشاره به تجربه ۶۵ سال حکومت‌داری در سومالی می‌نویسد این کشور بارها تعهدات بین‌المللی پذیرفته، اما نتوانسته ظرفیت اجرایی لازم برای اجرای آن‌ها را ایجاد کند. او همچنین معتقد است ساختار سیاسی و اجتماعی سومالی که تحت تأثیر مناسبات قبیله‌ای و جریان‌های اسلام‌گرا قرار دارد، الزاماً با اولویت‌های امنیتی اسرائیل همسو نیست و از این رو، تل‌آویو نباید صرف امضای این معاهدات را به منزله یک تغییر راهبردی تلقی کند.

نویسنده در پایان نتیجه می‌گیرد که معاهدات جدید ابزارهای حقوقی مهمی در اختیار ناوگان‌های غربی قرار می‌دهد و می‌تواند فشار بر شبکه انتقال تسلیحات جمهوری اسلامی به حوثی‌ها را افزایش دهد، اما موفقیت این اقدام به اجرای عملی آن بستگی دارد. به نوشته وای‌نت، تنها در صورتی که ناوگان‌های خارجی از اختیارات جدید استفاده کنند، دولت آمریکا این فرصت را به یک سیاست عملی تبدیل کند و دولت سومالی بتواند کنترل واقعی بر آب‌های خود اعمال کند، این تحول می‌تواند به کاهش توان شبکه انتقال تسلیحات ایران منجر شود. تا آن زمان، به باور نویسنده، این اقدام تنها یک گام رو به جلو است و نه یک پیروزی نهایی.

روزنامه شرق: یک داوطلب مردمی در هنگام مهار آتش‌سوزی منطقه بدیل جان باخت

۷ تیر ۱۴۰۵، ۰۷:۰۶ (‎+۱ گرینویچ)
روزنامه شرق: یک داوطلب مردمی در هنگام مهار آتش‌سوزی منطقه بدیل جان باخت
100%

روزنامه شرق در گزارشی نوشت علی معماری، رییس اداره محیط زیست بهبهان، از جان باختن تقی چنگلوایی از داوطلبان مردمی، حین خاموش کردن آتش‌سوزی منطقه شکار ممنوع بدیل خبر داد و گفت این فرد بر اثر سوختگی شدید جان خود را از دست داد. او همچنین آتش‌سوزی این منطقه را «عمدی» دانست.

معماری اضافه کرد آتش‌سوزی که از شامگاه جمعه پنجم تیر در شمال بهبهان آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

او گفت: چنگلوایی، از اهالی روستای اسدآباد، هنگام مشارکت در عملیات اطفای حریق بر اثر تغییر جهت باد در میان آتش گرفتار شد و به دلیل سوختگی شدید در بیمارستان جان باخت.

معماری با بیان اینکه هنوز وسعت منطقه دچار حریق برآورد نشده، گفت خط آتش حدود ۹ کیلومتر است، اما به دلیل پراکندگی کانون‌های آتش، تعیین مساحت منطقه سوخته به بررسی‌های بیشتر نیاز دارد.

سپاه پاسداران از حمله موشکی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در کویت و بحرین خبر داد

۷ تیر ۱۴۰۵، ۰۱:۵۲ (‎+۱ گرینویچ)
سپاه پاسداران از حمله موشکی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در کویت و بحرین خبر داد
100%

روابط عمومی سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد که واحدهای دریایی و هوا فضای این نیروی نظامی، بامداد یکشنبه، با پرتاب موشک‌های بالستیک و پهپاد، به هشت زیرساخت ارتش آمریکا در پایگاه علی السالم کویت و ناوگان پنجم دریایی در بندر سلمان بحرین حمله کرده‌اند.

در این بیانیه گفته شده که این حملات در واکنش به حمله چند ساعت پیش ارتش آمریکا به پنج پست ساحلی جمهوری اسلامی انجام شده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، پیشتر اعلام کرد جنگنده‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی ایالات متحده، در پاسخ به حمله پهپادی جمهوری اسلامی به نفتکش «ام‌تی کی‌کو»، ۱۰ هدف نظامی ایران را در چند نقطه در داخل و اطراف تنگه هرمز هدف قرار داده‌اند.

سپاه پاسداران در بیانیه خود با طرح این موضوع که بر اساس تفاهم‌نامه اسلام آباد، ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی است تهدید کرد که از این پس با کشتی‌های به گفته آنان متخلف برخوردهای شدیدتری انجام خواهد شد.

این نهاد نظامی همچنین هشدار داد هرگونه حمله احتمالی آمریکا، حتی اگر مانند حملات اخیر به گفته سپاه به «اهداف کم‌اهمیت» باشد، با «پاسخی خردکننده» روبه‌رو خواهد شد.

سپاه در بخش پایانی بیانیه خود نوشت نقض آتش‌بس برخلاف بند نخست تفاهم‌نامه اسلام‌آباد است و «توقف کلی روندها» را در پی خواهد داشت.

هم‌زمان با این بیانیه، رسانه‌های ایران از شنیده شدن صدای چندین انفجار در پایگاه علی‌السالم کویت، محل استقرار نظامیان آمریکایی، خبر دادند. ایرنا نیز گزارش داد برخی رسانه‌ها از انفجار در این پایگاه خبر داده‌اند.

ستاد کل ارتش کویت اعلام کرد پدافند هوایی این کشور در حال مقابله با حملات موشکی و پهپادی «خصمانه» است. در اطلاعیه ارتش کویت آمده است هرگونه صدای انفجار احتمالی، ناشی از رهگیری اهداف متخاصم از سوی سامانه‌های پدافند هوایی این کشور است.

ارتش کویت از شهروندان خواست دستورالعمل‌های امنیتی و ایمنی صادرشده از سوی نهادهای مسئول را رعایت کنند. در این اطلاعیه به منشا حملات، شمار اهداف رهگیری‌شده یا خسارات احتمالی اشاره‌ای نشده است.

هم‌زمان، گزارش‌هایی تاییدنشده از حمله پهپادی به پایگاه هوایی شیخ عیسی در بحرین منتشر شد. تسنیم به نقل از رسانه‌های خبری نوشت این پایگاه هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. مقام‌های بحرینی هنوز درباره این گزارش تازه واکنش رسمی منتشر نکرده‌اند.

پایگاه شیخ عیسی در جنوب بحرین و مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در این کشور، از مهم‌ترین نقاط استقرار نظامی آمریکا در خلیج فارس به شمار می‌روند. بحرین در هفته‌های اخیر چند بار حملات پهپادی جمهوری اسلامی به خاک خود را محکوم کرده و آن را تهدیدی مستقیم علیه امنیت و حاکمیت خود خوانده است.

  • واکنش آمریکا به حمله پهپادی به یک نفتکش دیگر؛ مواضع نظامی در جنوب ایران دوباره بمباران شد

    واکنش آمریکا به حمله پهپادی به یک نفتکش دیگر؛ مواضع نظامی در جنوب ایران دوباره بمباران شد

دور تازه تنش و برخورد نظامی

حمله اعلام‌شده سپاه، تازه‌ترین حلقه از چرخه حمله و پاسخ میان تهران و واشینگتن در تنگه هرمز است؛ چرخه‌ای که پس از تفاهم‌نامه ایران و آمریکا آغاز شد و اکنون خطر فروپاشی آتش‌بس و توقف روند مذاکرات را افزایش داده است.

در واشینگتن، مقام‌های دولت ترامپ می‌گویند حملات آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی تجاری و آزادی ناوبری در تنگه هرمز انجام شده است. تهران اما می‌گوید آمریکا با حمله به مواضع ساحلی جمهوری اسلامی، آتش‌بس و تفاهم‌نامه اسلام‌آباد را نقض کرده است.

محور اصلی اختلاف اکنون کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز است. جمهوری اسلامی می‌گوید بر اساس تفاهم‌نامه اسلام‌آباد، کنترل مسیرهای عبور شناورها در این آبراه با تهران است و کشتی‌ها باید تنها از مسیرهای اعلام‌شده عبور کنند. آمریکا و متحدانش اما بر آزادی ناوبری و عبور ایمن کشتی‌های تجاری از مسیرهای بین‌المللی تاکید دارند.

صداوسیمای جمهوری اسلامی پیش‌تر گزارش داده بود شناورهایی قصد داشتند از «مسیرهای غیرقانونی و ناایمن» در جنوب تنگه هرمز عبور کنند و نیروی دریایی سپاه با آن‌ها برخورد کرده بود. این رسانه حکومتی همچنین مدعی شد «عملیات احتمالی آمریکا برای عبور شناورها از کریدور تنگه هرمز متوقف شده است».

  • طرح تخلیه دریانوردان از تنگه هرمز در پی گزارش‌ها از حمله سپاه به یک کشتی باری متوقف شد

    طرح تخلیه دریانوردان از تنگه هرمز در پی گزارش‌ها از حمله سپاه به یک کشتی باری متوقف شد

صداوسیما هشدار داده بود هرگونه عبور از مسیرهایی غیر از مسیرهای اعلام‌شده، با «واکنش مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران» مواجه خواهد شد و در صورت انجام هرگونه عملیات با هماهنگی نیروهای آمریکایی، پاسخ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی «قاطع» خواهد بود.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد حمله بامداد یکشنبه سپاه به کویت و بحرین، فقط پاسخی نظامی به حملات آمریکا نبود، بلکه اعلام عملی این موضع تهران هم هست که جمهوری اسلامی می‌خواهد کنترل مسیرهای تردد در تنگه هرمز را به یکی از ابزارهای فشار خود در مذاکرات تبدیل کند.

100%
موج دوم حمله آمریکا به جنوب ایران

حمله شامگاه شنبه آمریکا به مواضع نظامی ایران در اطراف تنگه هرمز، دومین موج حملات آمریکا به مواضع جمهوری اسلامی در کمتر از ۲۴ ساعت بود و در حالی انجام شد که تبادل حملات میان تهران و واشینگتن، آتش‌بس شکننده میان دو طرف را با بحرانی تازه روبه‌رو کرده است.

بر اساس بیانیه سنتکام، این حملات «پاسخ مستقیم به ادامه تجاوز ایران علیه کشتیرانی تجاری» انجام شد. سنتکام نوشت آمریکا پس از حملات روز جمعه خود، به جمهوری اسلامی فرصت داده بود به توافق آتش‌بس پایبند بماند، اما نیروهای جمهوری اسلامی صبح شنبه یک پهپاد انتحاری را به سوی نفتکش ام‌تی کی‌کو شلیک کردند.

به گزارش آکسیوس، این نفتکش هنگام عبور از تنگه هرمز بیش از دو میلیون بشکه نفت خام حمل می‌کرد. این رسانه به نقل از سنتکام نوشت اهداف حملات تازه آمریکا شامل زیرساخت‌های نظارتی نظامی، سامانه‌های ارتباطی، سایت‌های پدافند هوایی، تاسیسات نگهداری پهپاد و توانمندی‌های مرتبط با مین‌گذاری جمهوری اسلامی بوده است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در تروث‌سوشال نوشت هواپیماهای آمریکایی مواضع مربوط به انبارهای موشکی و پهپادی و همچنین سایت‌های راداری ساحلی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند. او تهدید کرد ممکن است زمانی برسد که آمریکا دیگر «نتواند منطقی باشد» و ناچار شود کاری را که آغاز کرده، «به صورت نظامی به پایان برساند».