• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo
تحلیل

کاظمیان: تشکیل کمیته عالی نشانه تلاش آمریکا و جمهوری اسلامی برای تعمیق گفت‌وگوها است

۱ تیر ۱۴۰۵، ۰۷:۵۲ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۱۰:۵۲ (‎+۱ گرینویچ)

مرتضی کاظمیان، عضو تحریریه ایران‌اینترنشنال، با اشاره به بیانیه مشترک قطر و پاکستان درباره تشکیل کمیته عالی اجرای تفاهم میان آمریکا و جمهوری اسلامی گفت ترکیب سطح بالای دو هیات نشان می‌داد «اراده سیاسی» برای پایان دادن به بحران از مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی وجود دارد.

کاظمیان گفت این بیانیه «فرض اولیه» درباره وجود چنین اراده‌ای را تایید کرد و افزود: «وقتی یک کمیته عالی تشکیل شده که نظارت سیاسی بر روند مذاکرات داشته باشد، این خودش گام اول برای تعمیق گفت‌وگوها و حل منازعه از طریق دیپلماسی است.»

او همچنین ایجاد خط ارتباطی میان دو طرف را موضوعی تازه خواند و گفت جمهوری اسلامی پس از بیش از چهار دهه حاضر شده است برای نظارت بر روند اجرای تفاهم، وارد گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا شود.

Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

صدا و سیما خواستار پیگرد قضایی نبویان به‌دلیل خواندن نامه‌های به‌کلی سری مجتبی خامنه‌ای شد
۱

صدا و سیما خواستار پیگرد قضایی نبویان به‌دلیل خواندن نامه‌های به‌کلی سری مجتبی خامنه‌ای شد

۲

رقص بندری طارمی برای گلی که آفساید بود

۳

ورود و اهتزاز پرچم شیر و خورشید در استادیوم لس‌آنجلس؛ سرود جمهوری اسلامی هو شد

۴

رونمایی آرژانتینی‌ها از مجسمه ۲۶ متری لیونل مسی با ۷۰ تن وزن

۵

ایران ۰-۰ بلژیک؛ مساوی باورنکردی تیم ملی در دومین بازی جام جهانی

انتخاب سردبیر

  • روان‌شناسی رابطه جامعه با نمادهای ملی در بحران‌های سیاسی و اجتماعی
    تحلیل

    روان‌شناسی رابطه جامعه با نمادهای ملی در بحران‌های سیاسی و اجتماعی

  • نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد

    نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد

  • بررسی عملکرد ماهانه غول‌های صنعت؛ پایان جنگ نظامی و نشانه‌های سقوط صنعتی در ایران

    بررسی عملکرد ماهانه غول‌های صنعت؛ پایان جنگ نظامی و نشانه‌های سقوط صنعتی در ایران

  • رییس سازمان بازرسی: بیش از ۹۴ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است

    رییس سازمان بازرسی: بیش از ۹۴ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است

  • محور مقاومت؛ اولویت اصلی رهبر سوم جمهوری اسلامی و حاشیه‌نشینی منافع ملی ایران
    تحلیل

    محور مقاومت؛ اولویت اصلی رهبر سوم جمهوری اسلامی و حاشیه‌نشینی منافع ملی ایران

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

وای‌نت: ترامپ با راهبرد «چماق و هویج» به دنبال پاسخ به انتقادات از توافق با ایران است

۱ تیر ۱۴۰۵، ۰۲:۳۰ (‎+۱ گرینویچ)

وای‌نت در تحلیلی نوشت دونالد ترامپ پس از موج انتقادها از یادداشت تفاهم با حکومت ایران، با اتخاذ رویکردی دوگانه در کنار معاونش، جی‌دی ونس، تلاش می‌کند هم از مسیر دیپلماسی پیش برود و هم با تهدیدهای نظامی، تصویر یک رییس‌جمهوری سخت‌گیر در برابر تهران را بازسازی کند.

وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت در تحلیلی به قلم ایتامار آیشنر نوشت که در حالی که جی‌دی ونس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، در مذاکرات با ایران در سوئیس از گفت‌وگو، خوش‌بینی و ادامه مسیر دیپلماتیک سخن می‌گوید، دونالد ترامپ با مجموعه‌ای از تهدیدها و اظهارات تند، پیام‌هایی متفاوت درباره سیاست واشینگتن در قبال ایران، اسرائیل و خاورمیانه ارسال کرده است.

به نوشته این رسانه، ترامپ در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز و همچنین در شبکه اجتماعی تروث سوشال تهدید کرده است که کنترل تنگه هرمز را در دست خواهد گرفت، نسبت به ادامه غنی‌سازی اورانیوم هشدار داده و گفته است پس از پایان دوره ۶۰ روزه پیش‌بینی‌شده در یادداشت تفاهم، «هر کاری که بخواهد انجام خواهد داد.» او همچنین هشدار داده است اگر [حکومت] ایران حزب‌الله را مهار نکند، آمریکا این گروه را «شدیدتر از گذشته» هدف قرار خواهد داد.

متن کامل را اینجا بخوانید.

وای‌نت: ترامپ با راهبرد «چماق و هویج» به دنبال پاسخ به انتقادات از توافق با ایران است

۱ تیر ۱۴۰۵، ۰۱:۳۶ (‎+۱ گرینویچ)
وای‌نت: ترامپ با راهبرد «چماق و هویج» به دنبال پاسخ به انتقادات از توافق با ایران است
100%

وای‌نت در تحلیلی نوشت دونالد ترامپ پس از موج انتقادها از یادداشت تفاهم با حکومت ایران، با اتخاذ رویکردی دوگانه در کنار معاونش، جی‌دی ونس، تلاش می‌کند هم از مسیر دیپلماسی پیش برود و هم با تهدیدهای نظامی، تصویر یک رییس‌جمهوری سخت‌گیر در برابر تهران را بازسازی کند.

وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت در تحلیلی به قلم ایتامار آیشنر نوشت که در حالی که جی‌دی ونس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، در مذاکرات با ایران در سوئیس از گفت‌وگو، خوش‌بینی و ادامه مسیر دیپلماتیک سخن می‌گوید، دونالد ترامپ با مجموعه‌ای از تهدیدها و اظهارات تند، پیام‌هایی متفاوت درباره سیاست واشینگتن در قبال ایران، اسرائیل و خاورمیانه ارسال کرده است.

به نوشته این رسانه، ترامپ در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز و همچنین در شبکه اجتماعی تروث سوشال تهدید کرده است که کنترل تنگه هرمز را در دست خواهد گرفت، نسبت به ادامه غنی‌سازی اورانیوم هشدار داده و گفته است پس از پایان دوره ۶۰ روزه پیش‌بینی‌شده در یادداشت تفاهم، «هر کاری که بخواهد انجام خواهد داد.» او همچنین هشدار داده است اگر [حکومت] ایران حزب‌الله را مهار نکند، آمریکا این گروه را «شدیدتر از گذشته» هدف قرار خواهد داد.

وای‌نت این تفاوت مواضع را بخشی از یک راهبرد حساب‌شده توصیف کرده و نوشته است که در این الگو، ونس نقش «هویج» و ترامپ نقش «چماق» را ایفا می‌کنند. با این حال، این رسانه معتقد است ملاحظات سیاسی داخلی نیز در این تغییر لحن نقش داشته است، زیرا ترامپ در روزهای اخیر در اسرائیل و آمریکا به دلیل یادداشت تفاهم با ایران با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

  • آمریکا و ایران درباره سازوکار اجرای آتش‌بس در لبنان و وضعیت تنگه هرمز گفت‌وگو کردند

    آمریکا و ایران درباره سازوکار اجرای آتش‌بس در لبنان و وضعیت تنگه هرمز گفت‌وگو کردند

به نوشته وای‌نت، منتقدان معتقدند ترامپ بدون پرداختن به موضوعات کلیدی از جمله برنامه موشک‌های بالستیک ایران، ادامه حمایت تهران از گروه‌های مسلح و نیروهای نیابتی و تلاش جمهوری اسلامی برای ایجاد «حلقه آتش» پیرامون اسرائیل، امتیازهای مهمی به [حکومت] ایران داده است. از همین رو، اظهارات اخیر او تلاشی برای تاکید بر این نکته است که تفاهم‌نامه، یک راه‌حل نهایی نیست، بلکه تنها تمدید موقت آتش‌بس است و آمریکا همچنان گزینه نظامی را حفظ کرده است.

این رسانه به نقل از منابع خود نوشت که تغییر موضع ترامپ نتیجه مجموعه‌ای از عوامل بوده است؛ از جمله گفت‌وگوی چهار ساعت و نیمه او با لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، و همچنین پیام‌های یخیئل لایتر، سفیر اسرائیل در واشینگتن، به کاخ سفید. به گفته لایتر، [حکومت] ایران حزب‌الله را به نقض آتش‌بس و حمله تشویق می‌کند تا اسرائیل واکنش نشان دهد و سپس تهران بتواند واشینگتن را متقاعد کند که اسرائیل عامل برهم زدن توافق است و از آمریکا امتیازهای بیشتری بگیرد.

وای‌نت همچنین به اظهارات لیندسی گراهام اشاره کرد که گفته است پس از چهار ساعت و نیم گفت‌وگو با ترامپ، به این نتیجه رسیده که توافق با [حکومت] ایران شکست خواهد خورد. گراهام گفته است در صورت شکست دیپلماسی، آمریکا با استفاده از زور کنترل تنگه هرمز را در دست خواهد گرفت و از کشتی‌هایی که از این آبراه عبور می‌کنند عوارض دریافت خواهد کرد. او همچنین گفته است اگر [حکومت] ایران کنترل آمریکا بر تنگه هرمز را به چالش بکشد، «از بین خواهد رفت» و اگر از طریق حزب‌الله به اسرائیل حمله کند، سیاست جدید آمریکا حمله مستقیم به ایران خواهد بود. گراهام همچنین از برنامه واشینگتن برای گسترش پیمان ابراهیم و تلاش برای پیوستن عربستان سعودی به این روند در سال ۲۰۲۶ سخن گفته است.

به نوشته وای‌نت، تلاش ترامپ برای ترمیم تصویر خود، هم‌زمان موجب بروز تنش با اسرائیل نیز شده است. این رسانه نوشت آنچه بیش از همه مقام‌های اسرائیلی را شوکه کرد، اظهارات ترامپ درباره لبنان بود؛ جایی که او از ناتوانی اسرائیل در مقابله با حزب‌الله ابراز ناامیدی کرد و حتی گفت احمد الشرع، رییس‌جمهوری سوریه، شاید می‌توانست این کار را بهتر انجام دهد.

  • اورشلیم‌پست: تفاهم آمریکا و ایران به جمهوری اسلامی زمان، پول و فرصت بازسازی می‌دهد

    اورشلیم‌پست: تفاهم آمریکا و ایران به جمهوری اسلامی زمان، پول و فرصت بازسازی می‌دهد

به نوشته این رسانه، از نگاه مقام‌های اسرائیلی این سخنان هم بهای سنگینی را که اسرائیل در نبرد با حزب‌الله پرداخته نادیده می‌گیرد و هم این واقعیت را که حزب‌الله صرفاً یک مشکل تاکتیکی نیست، بلکه بازوی راهبردی [حکومت] ایران به شمار می‌رود. یکی از مقام‌های اسرائیلی در واکنش به این اظهارات گفته است: «این کاملاً توهم‌آمیز است. ما واقعاً او را درک نمی‌کنیم.»

وای‌نت در ادامه نوشت که اظهارات ترامپ نگرانی اصلی واشینگتن را نیز آشکار می‌کند؛ نگرانی از این‌که تشدید درگیری‌ها در لبنان، روند اجرای تفاهم‌نامه با [حکومت] ایران را با شکست مواجه کند. به باور نویسنده، ترامپ با این اظهارات در واقع پیامی مستقیم به تهران داده است که اگر خواهان حفظ تفاهم‌نامه است، باید حزب‌الله را مهار کند، زیرا لبنان اکنون به آزمونی برای سنجش میزان پایبندی [حکومت] ایران به تفاهم‌نامه تبدیل شده است.

این تحلیل در عین حال، رویکرد ترامپ را دارای یک ضعف اساسی می‌داند. به نوشته وای‌نت، رییس‌جمهوری آمریکا همچنان خاورمیانه را از دریچه معامله، اهرم فشار و تهدید شخصی می‌بیند و تصور می‌کند می‌توان بحران‌های منطقه را با تهدید، توییت یا تعیین ضرب‌الاجل حل کرد، در حالی که واقعیت‌های منطقه بسیار پیچیده‌تر از این است و حزب‌الله نیز همواره ابزاری نیست که تهران بتواند هر زمان بخواهد آن را فعال یا غیرفعال کند.

وای‌نت در پایان نتیجه می‌گیرد که اگر هدف ترامپ این بود که منتقدان را آرام کند و نشان دهد همچنان در برابر [حکومت] ایران موضعی سخت‌گیرانه دارد، تا حدی در نمایش قدرت موفق بوده است، اما هم‌زمان به روابط با اسرائیل آسیب زده، درباره سیاست آمریکا در لبنان ابهام ایجاد کرده و این برداشت را تقویت کرده است که او هنوز پیچیدگی‌های واقعی خاورمیانه را به‌طور کامل درک نکرده است. به نوشته این رسانه، ترامپ برای اصلاح تصویری که «توافق با ایران» از او بر جای گذاشته بود، وارد میدان شد، اما در نهایت بیش از آنکه ابهام‌ها را برطرف کند، بر آن‌ها افزود.

ندیمی: پیشنهاد سپردن مهار حزب‌الله به سوریه واقع‌بینانه نیست

۳۱ خرداد ۱۴۰۵، ۱۸:۲۵ (‎+۱ گرینویچ)

فرزین ندیمی، پژوهشگر ارشد امور دفاعی و امنیتی، درباره پیشنهاد دونالد ترامپ برای سپردن حل مساله حزب‌الله به سوریه گفت: «این پیشنهاد واقع‌بینانه نیست و نیروهای امنیتی سوریه حتی برای تامین امنیت خود این کشور با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.»

او افزود: «همچنان مسیرهای تدارکاتی از عراق به حزب‌الله از طریق خاک سوریه ادامه دارد و اگر دولت سوریه واقعا بتواند اقدامی انجام دهد، باید جلوی همین مسیرهای قاچاق را بگیرد.»

هاآرتص: نتانیاهو ممکن است برای برهم زدن توافق آمریکا و ایران به دنبال جنگی تازه باشد

۳۱ خرداد ۱۴۰۵، ۰۳:۴۶ (‎+۱ گرینویچ)
هاآرتص: نتانیاهو ممکن است برای برهم زدن توافق آمریکا و ایران به دنبال جنگی تازه باشد
100%

روزنامه هاآرتص در یادداشتی نوشت که بنیامین نتانیاهو ممکن است برای جلوگیری از اجرای تفاهم آمریکا و ایران، به دنبال آغاز یک درگیری نظامی جدید باشد و از مخالفان دولت خواست این بار از حمایت بی‌قیدوشرط از تصمیم‌های جنگی او خودداری کنند.

هاآرتص که از روزنامه‌های منتقد نتانیاهو است، در این یادداشت تحلیلی نوشت که رویدادهای اخیر نشان داده‌اند جایگاه بین‌المللی اسرائیل بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده و حتی نزدیک‌ترین متحد این کشور، یعنی ایالات متحده، اکنون اسرائیل را عامل بی‌ثباتی در منطقه می‌بیند. نویسنده با اشاره به اظهارات جی‌دی ونس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، نوشت که سخنان او بازتاب نگاه بخشی از افکار عمومی جهان به اسرائیل است؛ کشوری که به گفته ونس، برای حل هر مشکلی به استفاده از نیروی نظامی متوسل می‌شود و بخش عمده توان دفاعی خود را مدیون کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا است.

در این یادداشت آمده است که اگرچه بنیامین نتانیاهو از احتمال مقابله با [حکومت] ایران بدون حمایت آمریکا سخن گفته، اما اسرائیل نمی‌تواند سیاستی را ادامه دهد که حتی دولت دونالد ترامپ نیز با آن همراه نیست. به نوشته هاآرتص، سیاست خارجی دولت اسرائیل به جای پاسخ دادن به انتقادهای بین‌المللی، در عمل به حذف و نادیده گرفتن آنها روی آورده است؛ در حالی که از نگاه بسیاری از کشورها، اسرائیل از زمان حمله هفتم اکتبر به یکی از عوامل اصلی بی‌ثباتی منطقه تبدیل شده و سیاست‌هایش در کرانه باختری با تعریف آپارتاید همخوانی دارد.

  • وای‌نت: ترامپ کلیدها را به حکومت ایران داده و تهران اکنون کنترل اوضاع را در دست دارد

    وای‌نت: ترامپ کلیدها را به حکومت ایران داده و تهران اکنون کنترل اوضاع را در دست دارد

هاآرتص همچنین یادداشت تفاهم اخیر میان آمریکا و [حکومت] ایران را توافقی نامطلوب برای اسرائیل توصیف کرد، اما تاکید کرد که نتانیاهو خود سهم عمده‌ای در شکل‌گیری این وضعیت داشته است. به نوشته این روزنامه، حتی بسیاری از مخالفان جنگ در آمریکا نیز این تفاهم را نوعی عقب‌نشینی واشینگتن در برابر تهران و نشانه شکست راهبردی دولت آمریکا می‌دانند.

در ادامه این تحلیل، نویسنده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را با تفاهم کنونی مقایسه کرده و نوشته است که توافق دوران باراک اوباما بر محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و ایجاد سازوکار نظارتی متمرکز بود، نه تلاش برای محروم کردن ایران از تسلیحات متعارف مانند موشک‌های بالستیک. به اعتقاد نویسنده، دولت آمریکا اکنون نیز نگران تلاش‌های احتمالی نتانیاهو برای برهم زدن روند توافق است و نهادهای اطلاعاتی این کشور نسبت به چنین احتمالی هشدار داده‌اند.

هاآرتص در پایان این پرسش را مطرح می‌کند که آیا مخالفان دولت اسرائیل بار دیگر از هر اقدام نظامی نتانیاهو حمایت خواهند کرد یا این بار در برابر آن خواهند ایستاد. نویسنده هشدار می‌دهد که احتمال آغاز یک عملیات نظامی جدید، از جمله در کرانه باختری، برای برهم زدن فضای سیاسی و امنیتی منتفی نیست و از احزاب مخالف می‌خواهد پیش از انتخابات، با صدور بیانیه‌ای مشترک، مخالفت خود را با هرگونه «جنگ انتخابی» اعلام کنند تا به گفته او، از ادامه روند خودویرانگر دولت نتانیاهو جلوگیری شود.

وای‌نت: جمهوری اسلامی با وجود خسارت‌های سنگین نظامی، در عرصه راهبردی دست بالا را پیدا کرد

۳۱ خرداد ۱۴۰۵، ۰۳:۱۸ (‎+۱ گرینویچ)

وب‌سایت وای‌نت در تحلیلی نوشت که حملات اسرائیل و آمریکا برنامه هسته‌ای و موشکی حکومت ایران را چند سال به عقب انداخت، اما توافق دولت ترامپ با تهران، دستاوردهای نظامی را تا حد زیادی به زیان راهبردی اسرائیل تبدیل کرد و به جمهوری اسلامی فرصت بازسازی داد.

وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت در تحلیلی مفصل نوشت که اگرچه عملیات نظامی مشترک اسرائیل و آمریکا علیه حکومت ایران ضربات سنگینی به برنامه هسته‌ای، توان موشکی، صنایع دفاعی و سامانه‌های پدافندی جمهوری اسلامی وارد کرد، اما یادداشت تفاهمی که دولت دونالد ترامپ با تهران امضا کرد، بسیاری از این دستاوردها را از نظر راهبردی تضعیف کرد و [حکومت] ایران را در موقعیتی برتر قرار داد.

رون بن‌یشای، تحلیلگر نظامی وای‌نت، عملیات «شیر خیزان» را نقطه اوج موفقیت‌های نظامی اسرائیل در جنگ با [حکومت] ایران توصیف کرد، اما نوشت یادداشت تفاهمی که با میانجی‌گری آمریکا به امضا رسید و به عملیات «شیر غران» پایان داد، اسرائیل را به پایین‌ترین جایگاه راهبردی خود در سال‌های اخیر رساند. به نوشته او، [حکومت] ایران توانست شکست نظامی خود را به یک پیروزی سیاسی و روانی تبدیل کند، در حالی که آمریکا و اسرائیل بخشی از دستاوردهای نظامی خود را در عرصه دیپلماتیک از دست دادند.

متن کامل را اینجا بخوانید.