رسانه اسرائیلی والانیوز به نقل از منابع اسرائیلی نوشت که مقامهای ارشد ارتش این کشور به همتایان آمریکایی خود گفتهاند که برخورداری جمهوری اسلامی از «زرادخانه هستهای و موشکهای بالستیک» که اسرائیل را تهدید میکند برای این کشور پذیرفته نیست.
این منابع همچنین در گفتوگو با این رسانه متعلق به اورشلیمپست گفتهاند که آمریکاییها، همزمان با مذاکره با جمهوری اسلامی، «با نهایت شدت و جدیت» در حال آماده شدن برای یک حمله گسترده به زیرساختهای ایران هستند.
والانیوز سفر ایال زمیر، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل به واشینگتن و دیدار او با مقامهای ارشد نظامی ایالات متحده را «اوج هماهنگی عملیاتی بسیار نزدیک» در چارچوب آمادگیها برای یک طرح حمله بسیار گسترده از سوی ارتش آمریکا علیه جمهوری اسلامی ارزیابی کرده است.
منابع اسرائیلی به این رسانه گفتهاند که این هماهنگی امنیتی نزدیک، بازتابدهنده موضع آمریکا مبنی بر این است که در هر سناریویی، اسرائیل میتواند در ابعاد مختلفِ حمله شریک باشد؛ ابعادی که نیازمند زبان مشترک، تقسیم مسئولیت، و بررسی و پردازش سناریوها و پاسخها هستند.







ولودیمیر زلنسکی، رییسجمهوری اوکراین، با انتشار پستی به زبان فارسی در شبکه اجتماعی ایکس از قرار دادن سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی خبر داد. او نوشت این تصمیم در واکنش به «وسعت کشتار» شهروندان به دست حکومت ایران و صرف «منابع عظیم» به دست این حکومت برای گسترش جنگ و خشونت در جهان گرفته شده است.
او در این پست با اشاره به تروریستی شناخته شدن سپاه از سوی اتحادیه اروپا نوشت: «در اوکراین، ما چنین تصمیمی گرفتهایم و این سازمان را به عنوان یک سازمان تروریستی شناختهایم. برای ما، این قضیه تمام شده است. همه تروریستهای جهان سزاوار برخورد و محکومیت یکسانی هستند - هیچ یک از آنها نباید پیروز شود.»
پیشتر، دفتر گیدئون سعار، وزیر خارجه اسرائيل، به نقل از وزیر خارجه اوکراین اعلام کرده بود که کییف قصد دارد سپاه را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار دهد.
وزارت امور خارجه استرالیا در بیانیهای رسمی که صبح سهشنبه ۱۴ بهمن به وقت محلی در وبسایت این نهاد منتشر شد، نوشت: «۲۰ فرد و سه نهادی که امروز تحریم شدهاند، شامل مقامهای ارشد و نهادهایی از سپاه پاسداران هستند که در سرکوب مردم ایران، سرکوب خشونتآمیز اعتراضات داخلی، و تهدید جان انسانها در داخل و خارج از ایران نقش داشتهاند.»
در مقدمه این بیانیه تاکید شده است که حکومت ایران در هفتههای گذشته هزاران ایرانی را «قتل عام» و هزاران نفر دیگر را به دلیل مشارکت در اعتراضات مسالمتآمیز «مورد حمله قرار داده و بازداشت» کرده است. در ادامه نیز به «قطعی سراسری اینترنت و ارتباطات مخابراتی» بهعنوان تلاشی برای «پنهانسازی» خشونت اشاره شده است.
دولت استرالیا تاکید کرده است که این اقدام تاییدی است بر تعهد این کشور به «ایستادن در کنار مردم ایران و همراهی با شرکای جهانی» در برابر کارزار جمهوری اسلامی برای «سرکوب و بیثباتسازی».
فرماندهی دفاع سایبری سپاه پاسداران، واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه و سازمان اطلاعات سپاه سه نهادی تحریم شدهاند.
بر اساس این بیانیه، افراد تحریمشده عبارتاند از: محمد صادقی، محمدصلاح جوکار، حسن شاهورپور، غلامحسین محمدیاصل، رحیم جهانبخش، عباسعلی محمدیان، حجتالاسلام علی سعیدی، عبدالله عراقی، علی فضلی، احمدرضا رادان، محمدرضا فلاحزاده، محسن چزاری، علیرضا فدکار، مجید موسوی، سید امینالله امامی طباطبایی، علیاصغر نوروزی، حسن صبورینژاد، جواد غفارحدادی، یحیی حسینی پنجکی و اسماعیل خطیب.
بر اساس این بیانیه، دولت استرالیا تاکنون بیش از ۲۰۰ فرد و نهاد ایرانی و بیش از ۱۰۰ فرد و نهاد مرتبط با سپاه پاسداران را تحریم کرده است.
پلیس تورنتو با انتشار ویدیویی از راهپیمایی ایرانیان مقیم این شهر که یکشنبه ۱۲ بهمن در اعتراض به کشتار و سرکوب معترضان در ایران بهدست جمهوری اسلامی تجمع کرده بودند، تاکید کرد که در این برنامه ۱۵۰ هزار نفر شرکت کردند و حتی یک حادثه و درگیری رخ نداد.
در این پست در شبکه اجتماعی ایکس آمده است: «به لطف برنامهریزی دقیق، فعالیت موثر نیروهای حاضر در محل، و حرفهایگری اعضا و یگانهای تخصصی ما، رویداد دیروز در قلب شهرمان ایمن و آرام برگزار شد.»
پیشتر شمار شرکتکنندگان در این برنامه حدود ۱۰۰ هزار نفر اعلام شده بود.
گفته میشود این تظاهرات دومین تظاهرات بزرگ در تاریخ شهر تورنتو است.
نیویورکتایمز به نقل از سه مقام منطقهای و یک مقام پیشین آشنا به موضوع نوشت که انتظار میرود مقامهای ارشد ایالات متحده و جمهوری اسلامی، جمعه ۱۷ بهمن در استانبول دیدار و درباره کاهش تنشها و جلوگیری از تشدید بحران میان دو کشور گفتوگو کنند.
این روزنامه در گزارشی که عصر دوشنبه ۱۳ بهمن به وقت شرق آمریکا منتشر شد، نوشت که استیو ویتکاف، نماینده ویژه دونالد ترامپ در امور خاورمیانه، جرد کوشنر، مشاور ویژه و داماد ترامپ، و عباس عراقچی، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در این گفتوگوها گرد هم خواهند آمد. همچنین انتظار میرود که مقامهای ارشد ترکیه، قطر و مصر نیز در این نشست حضور داشته باشند.
نیویورکتایمز منابع خود را «یک مقام عرب، یک مقام منطقهای، یک مقام ارشد ایرانی و یک دیپلمات پیشین ایرانی» توصیف کرد.
طبق تحلیل این رسانه آمریکایی، این گفتوگوها بهصورت «دیدار رو در رو» انجام میشود که در تاریخ ۴۸ ساله جمهوری اسلامی کمسابقه است.
همچنین در این گزارش به نقل از دو مقام ایرانی آمده است که عراقچی و ویتکاف از طریق پیامک بهطور مستقیم با هم در تماس هستند.
به گفته این دو مقام، جمهوری اسلامی برای آرام کردن اوضاع، آماده است برنامه هستهای خود را متوقف یا تعلیق کند که امتیاز بزرگی محسوب میشود. اما ترجیح میدهد طرحی را بپذیرد که آمریکا سال گذشته پیشنهاد داده بود و هدف آن ایجاد یک کنسرسیوم منطقهای برای تولید انرژی هستهای است.
همچنین، به نقل از این دو مقام آمده است که علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در سفر هفته گشته خود به روسیه حامل پیامی از سوی علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی به ولادیمیر پوتین، رییسجمهوری روسیه بوده است مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی حاضر است مانند توافق ۲۰۱۵ با ارسال اورانیوم غنیشده خود به این کشور موافقت کند.
وزیر جنگ آمریکا در فلوریدا به خبرنگاران گفت که اگر تهران از مذاکره با واشینگتن بر سر برنامه هستهای خودداری کند، پنتاگون «بیش از هر زمان آماده اقدام» است.
پیت هگزت دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی نباید توانایی دستیابی به سلاح هستهای داشته باشد. بنابراین یا در این زمینه مذاکره میکنند یا گزینههای دیگری وجود دارد. وزارت جنگ دقیقا برای همین ایجاد شده است.
وزیر جنگ آمریکا با اشاره اقدام ترامپ در حمله به تاسیسات هستهای ایران در تابستان گذشته گفت: «او نمیخواهد به آن مسیر برود، من هم نمیخواهم، اما وظیفه ما این است که آماده باشیم و البته که هستیم، بیش از هر زمان آمادهایم.»
هگزت اضافه کرد: «ترامپ به صلح متعهد است و اگر جمهوری اسلامی در بستن یک توافق جدی باشد، او هم به توافق متعهد است. باید دید چه میشود. تصمیم با ایران است.»