• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

نتانیاهو: برای حمله به ایران از ترامپ اجازه نگرفتم

۳ تیر ۱۴۰۵، ۱۶:۴۸ (‎+۱ گرینویچ)

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت پیش از حمله به ایران، دونالد ترامپ را در جریان تصمیم خود قرار داده بود اما برای اجرای عملیات از او مجوز نگرفت. او همچنین تاکید کرد که این حمله مانع دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی شده است.

نتانیاهو با دفاع از جنگ علیه حکومت ایران گفت اگر اسرائیل اقدام نمی‌کرد، جمهوری اسلامی اکنون «بمب‌های اتمی برای نابودی اسرائیل» در اختیار داشت.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تحلیلگران به رویترز گفته‌اند توافق اخیر آمریکا و جمهوری اسلامی ممکن است به بزرگ‌ترین ضربه سیاسی دوران نخست‌وزیری او تبدیل شود.

نخست‌وزیر اسرائیل، چهارشنبه سوم تیر در کنفرانس استانداران و فرمانداران محلی از عملیات نظامی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی دفاع کرد و گفت که این عملیات مانع از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای شده است.

او گفت: «اگر علیه جمهوری اسلامی اقدام نکرده بودیم، این حکومت همین حالا بمب‌های اتمی برای نابودی کامل ما در اختیار داشت.»

نتانیاهو افزود که اسرائیل نه تنها این تهدید را دور کرده، بلکه «تهدید فوری هزاران و هزاران موشک بالستیک» را نیز از میان برده است.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفت سیاست دولت او بر دو پایه «امنیت و شکوفایی» استوار است و تاکید کرد که امنیت با «قدرت و قاطعیت» به دست می‌آید.

او با اشاره به یک عبارت مشهور در سنت یهودی گفت: «اگر کسی برای کشتنت برخاست، پیش‌دستی کن و او را بکش.»

نتانیاهو در ادامه تاکید کرد که اسرائیل در جریان جنگ اخیر «چهره خاورمیانه را تغییر داده» و این روند ادامه خواهد یافت.

او گفت: «مهم‌ترین کاری که انجام دادیم، شکستن سد ترس بود. ما خودمان را تغییر دادیم و این کار آسان نبود.»

او همچنین در یک نشست خبری جداگانه اعلام کرد که پیش از حمله به ایران، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، را از تصمیم خود مطلع کرده بود، اما برای انجام عملیات از او اجازه نگرفته است.

نتانیاهو بار دیگر تاکید کرد که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای «تهدیدی وجودی» برای اسرائیل است و گفت کشورش اجازه نخواهد داد چنین اتفاقی رخ دهد.

او همچنین از ایجاد یک منطقه حائل امنیتی در جنوب لبنان خبر داد و گفت هدف از این اقدام جلوگیری از حملات حزب‌الله به خاک اسرائیل است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل اکنون نزدیک به ۷۰ درصد نوار غزه را در کنترل دارد و حماس را «در تنگنا» قرار داده است.

او افزود که پس از حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳، تنها به مقابله با حماس فکر نمی‌کرده، بلکه [حکومت] ایران و نیروهای هم‌پیمان آن را نیز هدف راهبرد خود قرار داده بوده است.

این اظهارات در شرایطی مطرح شد که رویترز نیز در گزارشی نوشت توافق اخیر میان آمریکا و حکومت ایران ممکن است به بزرگ‌ترین ضربه سیاسی دوران فعالیت نتانیاهو تبدیل شود؛ سیاستمداری که دهه‌ها خود را رهبر اسرائیلی معرفی کرده بود که می‌تواند واشینگتن را در موضوع ایران با خود همراه کند.

بر اساس این تحلیل، نتانیاهو هویت سیاسی خود را بر این ادعا بنا کرده بود که تنها او می‌تواند آمریکا و اسرائیل را در برابر ایران در یک مسیر راهبردی مشترک نگه دارد. اما تفاهم‌نامه اخیر تهران و واشینگتن نشان داده است که این معادله تغییر کرده و اکنون نتانیاهو ناچار است با سیاستی کنار بیاید که دولت ترامپ دنبال می‌کند.

دنیس راس، دیپلمات و مقام پیشین آمریکایی، به رویترز گفته است که نتانیاهو اکنون میان رییس‌جمهوری آمریکا که خواهان پایان جنگ است و پایگاه سیاسی داخلی خود که با هرگونه عقب‌نشینی مخالف است، گرفتار شده است. به گفته او، ادامه جنگ خطر رویارویی با واشینگتن را در پی دارد و عقب‌نشینی نیز می‌تواند هزینه سیاسی سنگینی برای نخست‌وزیر اسرائیل داشته باشد.

در این گزارش آمده است که جنگی که نتانیاهو امیدوار بود به تثبیت میراث سیاسی او به‌عنوان رهبر مقابله‌کننده با [حکومت] ایران منجر شود، ممکن است در نهایت به جنگی تبدیل شود که یکی از مهم‌ترین منابع قدرت او را از بین برد.

آویو بوشینسکی، مشاور پیشین نتانیاهو، به رویترز گفته است: «توافق آمریکا و ایران ضربه‌ای تعیین‌کننده به نتانیاهو است. او نه تنها جنگ با ایران را باخت، بلکه ترامپ را نیز به عنوان دوست از دست داد.»

تحلیل رویترز همچنین از شکاف فزاینده میان واشینگتن و تل‌آویو سخن می‌گوید. به نوشته این گزارش، ترامپ به دنبال پایان دادن به درگیری‌ها و خروج از یک جنگ دیگر در خاورمیانه است، در حالی که نتانیاهو ادامه فشار بر [حکومت] ایران و حزب‌الله را برای امنیت اسرائیل ضروری می‌داند.

به گفته منابع دیپلماتیک منطقه‌ای، آمریکا با مذاکره مستقیم با تهران، وارد کردن موضوع لبنان به مذاکرات و ایجاد سازوکارهایی برای مدیریت اختلافات مربوط به آتش‌بس، اسرائیل را به تدریج از تصمیم‌گیری‌های کلیدی کنار گذاشته است. این منابع معتقدند کشوری که زمانی نتانیاهو را یک واسطه ضروری می‌دانست، اکنون او را مانعی در مسیر توافقی می‌بیند که مصمم به حفظ آن است.

رویترز همچنین نوشت که یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های سیاسی نتانیاهو، یعنی حمایت سنتی جمهوری‌خواهان آمریکا، نیز تضعیف شده است. به گفته تحلیلگران، جمهوری‌خواهان حاضر نیستند برای حمایت از نتانیاهو در برابر ترامپ قرار بگیرند.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که دو هدف اصلی نتانیاهو، یعنی تضعیف یا سرنگونی جمهوری اسلامی و گسترش پیمان ابراهیم با هدف عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، تاکنون محقق نشده است. به گفته تحلیلگران، رهبران حکومت ایران از جنگ با موقعیتی تثبیت‌شده‌تر خارج شده‌اند و عادی‌سازی روابط با عربستان نیز همچنان دور از دسترس به نظر می‌رسد.

به‌نوشته رویترز، در حالی که برخی کشورهای عربی روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل را کند کرده‌اند، هم‌زمان در حال بازگشایی کانال‌های ارتباطی با تهران هستند. یک مقام ایرانی نیز به این خبرگزاری گفته است که تلاش نتانیاهو برای گسترش پیمان ابراهیم تضعیف شده و اکنون برخی کشورها به دنبال جایگاهی در چارچوب منطقه‌ای جدیدی هستند که به [حکومت] ایران نزدیک‌تر است.

این مقام جمهوری اسلامی گفته است: «این فقط یک پیروزی برای [حکومت] ایران نیست؛ بلکه شکست نتانیاهو است. جمهوری اسلامی نه تنها از این بحران جان سالم به در برده، بلکه به بازیگری تاثیرگذارتر در منطقه تبدیل شده است.»

  • وزارت خزانه‌داری آمریکا بر نحوه استفاده از دارایی‌های آزادشده ایران نظارت خواهد کرد

    وزارت خزانه‌داری آمریکا بر نحوه استفاده از دارایی‌های آزادشده ایران نظارت خواهد کرد

  • حمله به زیباشهر شیراز؛ نظامیان پنهان‌شده در اقامتگاه مسافری هدف بمباران بودند

    حمله به زیباشهر شیراز؛ نظامیان پنهان‌شده در اقامتگاه مسافری هدف بمباران بودند

  • ترامپ از حضور بازرسان آمریکایی در کنار بازرسان آژانس خبر داد، قالیباف از «شکست آمریکا» گفت

    ترامپ از حضور بازرسان آمریکایی در کنار بازرسان آژانس خبر داد، قالیباف از «شکست آمریکا» گفت

Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

اختلال مجدد در شبکه بانکی کشور؛ ارائه خدمات در ۸ بانک متوقف شد
۱

اختلال مجدد در شبکه بانکی کشور؛ ارائه خدمات در ۸ بانک متوقف شد

۲

تمجید شکیرا از مسی: برای خیلی‌ها الگویی، به درخشیدن ادامه بده!

۳

نیمه دوم بازی فرانسه-عراق به‌دلیل شرایط جوی دست‌کم ۶۰ دقیقه به تاخیر افتاد

۴

۱۰ گل در شش مسابقه پیاپی؛ آمار خیره‌کننده پادشاه جام جهانی از قطر تا آمریکا

۵

ماموریت دشوار روبیو در خلیج فارس آغاز شد

•
•
•

انتخاب سردبیر

  • غذا برای مردم ایران یا بازار تازه برای کشاورزان آمریکا؛ سود توافق نصیب چه کسانی می‌شود؟
    تحلیل

    غذا برای مردم ایران یا بازار تازه برای کشاورزان آمریکا؛ سود توافق نصیب چه کسانی می‌شود؟

  • حمله به زیباشهر شیراز؛ نظامیان پنهان‌شده در اقامتگاه مسافری هدف بمباران بودند
    اختصاصی

    حمله به زیباشهر شیراز؛ نظامیان پنهان‌شده در اقامتگاه مسافری هدف بمباران بودند

  • چرا تفاهم تهران و واشینگتن پایان مبارزه مدنی مردم ایران نیست؟
    تحلیل

    چرا تفاهم تهران و واشینگتن پایان مبارزه مدنی مردم ایران نیست؟

  • فرماندهی سایبری کشور حمله به زیرساخت بانک‌ها در ایران را تایید کرد

    فرماندهی سایبری کشور حمله به زیرساخت بانک‌ها در ایران را تایید کرد

  • دستور تخلیه هتل‌ها برای شهروندان جنگ‌زده‌ای که هنوز خانه‌هایشان بازسازی نشده است

    دستور تخلیه هتل‌ها برای شهروندان جنگ‌زده‌ای که هنوز خانه‌هایشان بازسازی نشده است

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

مطالب بیشتر

هم‌زمان با سفر روبیو به منطقه، سفارت آمریکا در کویت فعالیت خود را پس از سه ماه از سر گرفت

۳ تیر ۱۴۰۵، ۱۵:۳۰ (‎+۱ گرینویچ)
هم‌زمان با سفر روبیو به منطقه، سفارت آمریکا در کویت فعالیت خود را پس از سه ماه از سر گرفت
100%

ایالات متحده چهارشنبه سوم تیر ماه فعالیت سفارت خود در کویت را که پس از حملات حکومت ایران در اسفند ماه متوقف شده بود، از سر گرفت. این اقدام هم‌زمان با سفر مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد سفارت این کشور در کویت فعالیت‌های خود را که در پی حملات پهپادی جمهوری اسلامی به نمایندگی‌های آمریکا در کویت و عربستان سعودی در ماه اسفند متوقف شده بود، از سر گرفته است.

به‌گفته یک سخنگوی این وزارتخانه، خدمات اضطراری به شهروندان آمریکایی بلافاصله از سر گرفته می‌شود و سایر خدمات نیز به‌تدریج برقرار خواهند شد.

تعطیلی سفارت پس از آن صورت گرفت که جمهوری اسلامی در واکنش به حملات مشترک آمریکا و اسرائیل به خاک خود، نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا در کویت و عربستان سعودی را هدف حملات پهپادی قرار داد.

به گزارش رویترز بازگشایی سفارت هم‌زمان با سفر مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام شد. روبیو که نخستین ماموریت دیپلماتیک سطح بالای خود پس از تفاهم اخیر تهران و واشینگتن را آغاز کرده، تلاش دارد نگرانی متحدان عرب آمریکا را درباره مفاد توافق با ایران کاهش دهد.

  • ترامپ از حضور بازرسان آمریکایی در کنار بازرسان آژانس خبر داد، قالیباف از «شکست آمریکا» گفت

    ترامپ از حضور بازرسان آمریکایی در کنار بازرسان آژانس خبر داد، قالیباف از «شکست آمریکا» گفت

وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه در ابوظبی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رییس امارات متحده عربی، و شماری از مقام‌های ارشد این کشور، از جمله شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی، و شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه، دیدار کرد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، دو طرف درباره یادداشت تفاهم امضاشده میان حکومت ایران و آمریکا، تضمین عبور امن کشتی‌ها از تنگه هرمز، اهمیت حفظ صلح و ثبات منطقه و همچنین روابط دوجانبه در حوزه‌های دفاعی و تجاری گفت‌وگو کردند.

روبیو در این دیدار از حمایت امارات در جریان جنگ تقدیر کرد، مقاومت این کشور در برابر حملات جمهوری اسلامی را ستود و بار دیگر بر تعهد واشینگتن به امنیت امارات تاکید کرد.

رویترز گزارش داد که بسیاری از متحدان منطقه‌ای آمریکا معتقدند این تفاهم‌نامه در برابر جمهوری اسلامی بیش از حد نرمش نشان داده است.

این تفاهم‌نامه که هفته گذشته امضا شد، نخستین توافق میان روسای دولت ایران و آمریکا از زمان انقلاب ۱۳۵۷ به شمار می‌رود و شامل ایجاد یک صندوق ۳۰۰ میلیارد دلاری برای بازسازی ایران و تعلیق بخشی از تحریم‌ها است.

روبیو در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی متحدان آمریکا گفت این موضوع «قطعاً» در دیدارهای او مطرح خواهد شد.

او افزود گفت‌وگوها تنها به مفاد یادداشت تفاهم محدود نیست و سایر مسائل منطقه‌ای نیز مورد بحث قرار می‌گیرد.

  • وزارت خزانه‌داری آمریکا بر نحوه استفاده از دارایی‌های آزادشده ایران نظارت خواهد کرد

    وزارت خزانه‌داری آمریکا بر نحوه استفاده از دارایی‌های آزادشده ایران نظارت خواهد کرد

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سفر خود به کویت و بحرین نیز خواهد رفت. هر سه کشور میزبان پایگاه‌های راهبردی آمریکا هستند و در جریان جنگ اخیر هدف حملات موشکی حکومت ایران قرار گرفتند که به کشته شدن شماری از غیرنظامیان انجامید.

به گزارش رویترز، امارات متحده عربی از جمله کشورهایی است که بیشترین فشار اقتصادی ناشی از جنگ را متحمل شده است. بخشی از نیروهای متخصص خارجی که ستون اصلی اقتصاد غیرنفتی این کشور را تشکیل می‌دهند، در جریان درگیری‌ها این مرکز مالی منطقه‌ای را ترک کردند.

در تحولی دیگر، یک دیپلمات آگاه به رویترز گفت شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، چهارشنبه برای گفت‌وگو با مقام‌های عمانی درباره آغاز مذاکرات منطقه‌ای پیرامون تنگه هرمز به مسقط سفر کرده است. به گفته این منبع، این مذاکرات با مشارکت ایران، عراق و کشورهای عربی خلیج فارس انجام خواهد شد و از روند مذاکرات صلح جمهوری اسلامی و آمریکا جدا است.

تنگه هرمز که مسیر عبور حدود یک‌پنجم نفت و گاز طبیعی مایع جهان است، از زمان آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه حکومت ایران در ۹ اسفند با اختلال‌های گسترده روبه‌رو شده و بازارهای جهانی انرژی را تحت تاثیر قرار داده است.

  • قطر: خط ارتباطی مستقیم تهران و واشینگتن برای امنیت تنگه هرمز ضروری است

    قطر: خط ارتباطی مستقیم تهران و واشینگتن برای امنیت تنگه هرمز ضروری است

رویترز همچنین به نقل از یک دیپلمات گزارش داد که برنامه‌هایی برای برگزاری گفت‌وگوهای آشتی منطقه‌ای در ریاض میان حکومت ایران، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و احتمالاً برخی دیگر از کشورهای منطقه در دست بررسی است.

در همین حال، اظهارات روبیو در این سفر به‌دقت زیر نظر قرار دارد، زیرا او که پیش‌تر از منتقدان سرسخت جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت، اکنون باید از توافقی دفاع کند که بسیاری از جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا آن را نوعی عقب‌نشینی در برابر تهران می‌دانند. روبیو و جی‌دی ونس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، هر دو از چهره‌هایی هستند که در محافل جمهوری‌خواه از گزینه‌های احتمالی جانشینی دونالد ترامپ محسوب می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در مذاکرات ۶۰ روزه پیش رو، سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران است؛ از جمله اورانیومی که تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی شده و تنها یک گام فنی با سطح مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای فاصله دارد. تهران تاکید می‌کند که برنامه هسته‌ای‌اش صرفاً اهداف صلح‌آمیز دارد.

متحدان عرب آمریکا همچنین نگران‌اند که جمهوری اسلامی از صندوق پیشنهادی ۳۰۰ میلیارد دلاری بازسازی برای احیای توان نظامی خود استفاده کند. افزون بر این، یادداشت تفاهم اخیر هیچ اشاره‌ای به برنامه موشک‌های بالستیک ایران نکرده است؛ موضوعی که برای کشورهای عربی خلیج فارس، که در جریان جنگ هدف موشک‌ها و پهپادهای ایرانی قرار گرفتند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حمله به زیباشهر شیراز؛ نظامیان پنهان‌شده در اقامتگاه مسافری هدف بمباران بودند

۳ تیر ۱۴۰۵، ۱۴:۴۵ (‎+۱ گرینویچ)
•
شاهد علوی
حمله به زیباشهر شیراز؛ نظامیان پنهان‌شده در اقامتگاه مسافری هدف بمباران بودند
100%

شامگاه ۱۴ اسفند ۱۴۰۴، ساختمانی بزرگ در اقامتگاه مسافری زیباشهر شیراز هدف موشک قرار گرفت و کاملا ویران شد؛ جایی که شماری از نیروهای سپاه از جمله نیروی هوافضایش، پنهان شده بودند. موج دوم این حمله، موجب کشته‌شدن ۹ غیرنظامی از جمله کارکنان پایگاه اورژانس ۱۱۵ مجاور این اقامتگاه شد.

بررسی تصاویر محل، داده‌های منبع‌باز، گزارش‌های رسانه‌های داخلی، ارزیابی یک مقام پیشین هدف‌گیری در نیروی هوایی آمریکا و روایت‌های شاهدان نشان می‌دهد آن‌چه در حمله به زیباشهر رخ داد، نه خطای ساده مهمات، بلکه هدف‌گرفتن ساختمانی مشخص در اقامتگاه اضطراری مسافری بود؛ ساختمانی که بر اساس شواهد موجود، محل پنهان‌شدن نیروهای سپاهی بود که از ترس بمباران مراکز نظامی، آن‌جا مخفی شده بودند.

اما همین هدف، در دل یک مجموعه با کاربری غیرنظامی، اقامتی، تفریحی و امدادی قرار داشت: اقامتگاه اضطراری مسافران زیباشهر، در کنار پایگاه اورژانس ۱۱۵، در مجاورت خانه‌های مسکونی و در فاصله کوتاهی از ساختمان‌هایی با کاربری خدماتی و عمومی.

نتیجه، پرونده‌ای است که در آن دو مسئولیت هم‌زمان دیده می‌شود: جمهوری اسلامی، به‌دلیل پنهان‌کردن نیروهای نظامی در یک محل غیرنظامی؛ و حمله‌کننده، به‌دلیل حمله به هدفی در کنار مرکز اورژانس و میان محوطه‌ای که ماهیت غیرنظامی آن از پیش قابل شناسایی بود.

100%

شب ۱۴ اسفند؛ ساختمان‌ها فروریختند

ساعت حدود ۸:۲۰ شامگاه، صدای موشک و سپس انفجاری مهیب آرامش زیباشهر شیراز را برهم زد. شماری از ساکنان خیابان سروناز دوم، هراسان از خانه‌ها بیرون آمدند؛ لحظاتی بعد، صدای موشکی دیگر آمد و انفجار دوم رُخ داد. چند نفر از همان مردمی که از خانه‌هایشان بیرون آمده بودند، جان‌شان را از دست دادند.

فردای حمله، استانداری فارس اعلام کرد ۲۰ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شده‌اند. اما در مراسم رسمی یادبود کشته‌شدگان، که در مسجد امام محمدباقر زیباشهر برگزار شد، تنها نام و عکس ۱۶ نفر منتشر شد: هفت تن از آنان نیروهای کادر سپاه و بسیج بودند و ۹ غیرنظامی؛ دو تکنیسین اورژانس، یک کادر مرکز بهداشت، چهار کارمند و پیمانکار شهرداری و یک کاسب محلی.

ساختمان اورژانس ۱۱۵ زیباشهر، یک ساختمان مجاور آن و ساختمان بزرگ‌تری در شرق آن‌ها، که بخشی از اقامتگاه اضطراری مسافری شهرداری شیراز بود، کاملا ویران شدند. شماری از ساختمان‌های مسکونی روبه‌روی مرکز اورژانس هم آسیب دیدند.

علاوه بر این‌ها، آمبولانس اورژانس و چند خودروی دیگر هم منهدم شد و ترکش‌های انفجار، به بدنه تعدادی از خودروهای پارک‌شده خسارت زد. در تصاویر منتشرشده از روز بعد، بقایای یک آمبولانس سوخته و پوشیده از خاکستر در میان ویرانه‌ها دیده می‌شود؛ نشانه‌ای روشن از کاربری امدادی نقطه‌ای که هدف قرار گرفت یا در شعاع انفجار نابود شد.

100%

ساختمان بزرگ، مخفیگاه نیروهای سپاه بود

ساختمان بزرگ ویران‌شده در اقامتگاه مسافری زیباشهر، صرفا یک ساختمان مسافری خالی یا یک سازه ناشناس نبود. شواهد موجود نشان می‌دهد این ساختمان، شب حمله محل استقرار شماری از نیروهای سپاه و نیروهای مرتبط با آن بود.

خبرگزاری دانشجو، وابسته به بسیج دانشجویی، که پس از حمله گزارشی ویدیویی از محل منتشر کرد، نوشت موشک‌ها به «ساختمان‌های خوابگاه و بخش‌های اداری» اقامتگاه اصابت کردند، آتش‌سوزی گسترده‌ای رخ داد و «شماری از نیروهای نظامی کشته و شماری دیگر مجروح شدند». همین گزارش، اقامت نیروهای نظامی در این اقامتگاه غیرنظامی را به «دوره‌های آموزشی برای حفاظت از مرزها» نسبت داد.

اما این توضیح با شواهد محل نمی‌خواند. داده‌های منبع‌باز، از جمله نقشه گوگل و اپلیکیشن ایرانی «نشان»، این محل را به‌عنوان اقامتگاه اضطراری فاقد امکانات آموزشی نشان می‌دهند. تصاویر و ویدیوهای راستی‌آزمایی‌شده از محل نیز تابلوی همین اقامتگاه را در ورودی آن نشان می‌دهد.

100%

در منابع در دسترس، نشانه‌ای وجود ندارد که این اقامتگاه در سال‌های گذشته کاربری نظامی داشته باشد. شواهد موجود آن را مجموعه‌ای شناخته‌شده با کاربری غیرنظامی، اقامتی، تفریحی و امدادی نشان می‌دهد، نه یک مرکز آموزشی یا نظامی.

از سوی دیگر، اگر مساله این نیروها واقعا «آموزش برای حفاظت از مرزها» بود، مجتمع بزرگ دانشکده علوم و فنون زرهی نیروی زمینی سپاه، با امکانات آموزشی و نظامی، کمتر از ۲۰۰ متر آن‌سوتر قرار داشت؛ مجتمعی که کار آن روی کاغذ، همان آموزش و آماده‌سازی نیروهای زمینی است. به این ترتیب، ادعای آموزش نظامی در یک اقامتگاه مسافری فاقد امکانات در ۲۰۰ متری یک پادگان تجهیز‌شده برای آموزش، بی‌پایه به نظر می‌رسد.

در روزهای آغازین جنگ و هم‌زمان با حملات هوایی گسترده آمریکا و اسرائیل به مراکز نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، گزارش‌های متعددی از انتقال نیروها، خودروها و تجهیزات نظامی و انتظامی به اماکن غیرنظامی منتشر شد.

بر اساس این گزارش‌ها، در شهرهای مختلف ایران، این نیروها در تلاش برای حفظ جان خود در مکان‌های غیرنظامی و فضاهای عمومی نظیر مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، بیمارستان‌ها، پارک‌ها و اقامتگاه‌های خصوصی مستقر شدند.

زنجیره شواهد به نتیجه‌ای روشن می‌رسد: در زیباشهر شیراز هم، نیروهای سپاه برای در امان ماندن از حملات، از مجتمع نظامی مجاور به اقامتگاه غیرنظامی منتقل شده بودند. حمله هوایی نیز به جای پادگان تخلیه‌شده سپاه در آن سوی بزرگراه، محل استقرار این نیروها در همین اقامتگاه را هدف گرفت.

100%

چرا مجتمع سپاه هدف گرفته نشد؟

تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات منبع باز، وجود دانشگاه و پادگان بزرگ نیروی زمینی سپاه در آن سوی زیباشهر را تائید می کند، داده‌های اوپن‌استریت‌مپ، این محدوده را همچنین به لشکر ۱۹ فجر سپاه و واحدی از نیروی هوافضای سپاه در شیراز پیوند می‌دهد. ادعایی که کشته‌شدن یکی از افسران لشکر ۱۹ فجر در همین حمله، احتمال درستی آن را بالا می‌برد. با این حال، در تصاویر پس از حمله نشانه‌ای از تخریب این مجتمع دیده نمی‌شود.

وست برایانت، رییس پیشین تیم هدف‌گیری ویژه نیروی هوایی آمریکا و مسئول سابق ارزیابی آسیب غیرنظامی در پنتاگون، پس از بررسی شواهد تصویری، با اشاره به این‌که در مجموع، نزدیک به ۱۳۵۰ کیلوگرم بمب در این حمله به کار رفته است، به نیولاینز گفت به ساختمان بزرگ‌تر شرقی، مهماتی در حد یک بمب ۹۰۰ کیلویی، و به دو سازه غربی، از جمله پایگاه اورژانس، مهماتی در حد بمب‌های ۲۲۰ کیلویی اصابت کرده است.

به باور این کارشناس، با مهمات دقیق امروزی، خطای ۲۰۰ متری تا آن سوی بزرگراه، آن هم نه در یک اصابت بلکه در چند اصابت جداگانه، بسیار نامحتمل است. اگر سه مهمات جداگانه به سه سازه مشخص در محوطه اقامتگاه اصابت کرده باشند، فرضیه «خطای ساده» یا «انحراف اتفاقی» ضعیف می‌شود.

این یعنی هدف حمله، با احتمال بسیار بالا، خود اقامتگاه مسافری زیباشهر یا دست‌کم ساختمان‌هایی درون آن بود؛ جایی که نیروهای سپاه در آن مستقر شده بودند. مجتمع اصلی سپاه آن سوی بزرگراه سالم ماند، چون هدف این حمله نبود.

عامل حمله چه کسی بود؟

حمله همزمان آمریکا و اسرائیل به ایران، ۹ اسفند ۱۴۰۴ آغاز شد. در جریان جنگ مشخص شد که بازیگران منطقه‌ای نیز وارد عملیات نظامی علیه ایران شده‌اند و با هماهنگی آمریکا و اسرائیل به اهدافی عمدتا نفتی در ایران حمله کردند. وال‌استریت‌ ژورنال و بعدتر رویترز، از رسانه‌هایی بودند که گزارش‌هایی از این حملات منتشر کردند.

اما تا این لحظه هیچ کدام از طرفین درگیری مسئولیت حمله به زیباشهر را نپذیرفته است. یک مقام آمریکایی در پاسخ به پرسش ایران‌اینترنشنال درباره نقش آمریکا در این حمله گفت «ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) پیش‌تر ادعای نقش آمریکا در این حمله را بررسی کرده اما هیچ شواهدی در تایید دخالت نیروهای آمریکایی در آن نیافته است.»

وزارت دفاع اسرائیل و ارتش این کشور و همچنین وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح ایران به پرسش‌های ایران‌اینترنشنال درباره این حمله پاسخی ندادند.

با این حال، الگوی عملیاتی جنگ، مهم‌ترین قرینه برای تشخیص عامل حمله است. بر اساس تحلیل موسسه‌ی بین‌المللی مطالعات راهبردی، در روزهای نخستین جنگ، نیروی هوادریای آمریکا پایگاه‌ها و سکوهای پرتاب موشک را در جنوب و مرکز ایران هدف می‌گرفت، در حالی که اسرائیل و هواپیماهای مستقر در اردن بر شمال و غرب کشور تمرکز داشتند.

بر پایه این الگو، شیراز، در جنوب ایران در حوزه‌ی مسئولیت عملیاتی آمریکا قرار می‌گرفت. ماهیت حمله نیز با این تصویر هم‌خوان است: حمله با مهمات سنگین هوایی و بمب‌های هدایت‌شونده انجام شده که با شیوه‌ی عملیات هوایی-دریایی آمریکا در جنوب ایران سازگار است.

شمار نظامیان کشته‌شده چقدر بود؟

حکومت تنها نام هفت نیروی سپاه و بسیج را در کنار ۹ قربانی غیرنظامی منتشر کرده است. اما این عدد لزوما همه تلفات نظامی حمله را نشان نمی‌دهد.

آن‌چنان‌که گفته شد به ساختمان بزرگ اقامتگاه مسافری بمبی ۹۰۰ کیلوگرمی اصابت کرده و ویدیوها نشان می‌دهد که این ساختمان ویران و به تلی از خاکستر بدل شده است. با توجه به این‌که دو ساختمان دیگر مورد هدف، اورژانس و ساختمان اداری اقامتگاه مسافری بود، می‌توان گفت که همین ساختمان بزرگ، یکی از محل‌های استقرار و خوابگاه نیروهای نظامی بوده که خبرگزاری دانشجو گزارش داده است.

چه تعداد نظامی در آن ساختمان حضور داشتند؟ احتمال دارد همه یا بخشی از نیروهای سپاه پادگان مجاور زیباشهر، از جمله افسران دانشکده نیروی زمینی سپاه که از نقاط مختلف کشور هستند، در ساختمان‌های اقامتگاه مسافری از جمله ساختمان بزرگ منهدم‌‌شده مستقر شده باشند.

با این حال هرچند مشخص نیست چه تعداد از این نیروها در این ساختمان جا داده شده بودند و حکومت هم فهرست کامل کشته‌های نظامی این حمله را منتشر نکرده، اما می‌توان انتظار داشت با توجه به بزرگی این ساختمان و ویرانی کامل آن، شمار کشته‌های نظامی حمله بیش از هفت نیروی بومی باشد که در مسجد زیباشهر از خانواده‌های آنان تقدیر شده است.

100%


اورژانس چگونه وارد خط آتش شد؟

حضور نظامیان در اقامتگاه مسافری، ماهیت غیرنظامی کل محوطه را از بین نمی‌برد. محل هدف، در کنار پایگاه اورژانس ۱۱۵ بود؛ ساختمانی درمانی که سال‌ها در همان نقطه فعال بود و در نقشه‌ها و تصاویر عمومی قابل شناسایی بود. در همان محدوده، تابلوی اقامتگاه اضطراری، ساختمان‌های خدماتی، آمبولانس، خودروهای غیرنظامی و ساختمان‌های مسکونی دیده می‌شدند.

بنابراین حتی اگر یکی از ساختمان‌های اقامتگاه، به‌دلیل حضور نظامیان، هدف نظامی تلقی شده باشد، پایگاه اورژانس ۱۱۵ در ۳۶ متری آن، و خانه‌های اطراف همچنان تحت حمایت حقوق بشردوستانه بودند.

در تحلیل نظامی، محدوده خطر بر اساس شعاع انفجار، موج انفجار، ترکش و احتمال خطای برخورد محاسبه می‌شود، نه فقط بر اساس فاصله روی نقشه. وقتی نیروهای نظامی در یک اقامتگاه غیرنظامی، در چند قدمی یک مرکز اورژانس و در دل یک محله مسکونی مستقر می‌شوند، مردم و تاسیسات غیرنظامی در معرض خطر مستقیم هر حمله احتمالی قرار می‌گیرند.

از طرف دیگر، همین واقعیت، مسئولیت مهاجم را هم سنگین می‌کند. اگر هدف، ساختمانی در یک محوطه غیرنظامی و کنار مرکز اورژانس بوده، مهاجم باید نشان دهد چه اقداماتی برای کاهش آسیب به غیرنظامیان انجام داده است: انتخاب زمان حمله، زاویه حمله، نوع مهمات، هشدار احتمالی و ارزیابی شعاع تخریب و ترکش.

100%


مسئولیت جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی در این پرونده دست‌کم از یک جهت مسئول است: انتقال و استقرار نیروهای نظامی در یک اقامتگاه غیرنظامی، کنار مرکز اورژانس و در دل منطقه مسکونی. همان زنجیره شواهدی که نشان می‌دهد ساختمان بزرگ اقامتگاه محل حضور نیروهای سپاه بود، هم‌زمان نشان می‌دهد حکومت با جابه‌جا کردن نیروهایش از فضای نظامی به یک محل اقامتی و امدادی، خطر جنگ را به میان مردم منتقل کرده است.

حقوق بین‌الملل بشردوستانه، طرف‌های درگیر را موظف می‌کند تا حد امکان از قرار دادن اهداف نظامی در نزدیکی مناطق پرجمعیت خودداری کنند و غیرنظامیان را از مجاورت اهداف نظامی دور نگه دارند. پنهان‌کردن نیروهای سپاه در اقامتگاه مسافری، آن هم در چند قدمی پایگاه اورژانس و خانه‌های مردم، خلاف این اصل است.

این کار، غیرنظامیان را به سپری ناخواسته برای نظامیان بدل کرد. لازم نیست حتما ثابت شود جمهوری اسلامی عامدانه قصد استفاده از مردم به‌عنوان «سپر انسانی» داشته است؛ حتی اگر هدف، صرفا حفظ جان نیروهای نظامی بوده باشد، نتیجه آن به خطر انداختن جان مردم عادی بود.

زیباشهر نشان می‌دهد سیاست پناه‌دادن نیروهای نظامی در اماکن غیرنظامی چه پیامدی دارد: جنگ از پادگان به کمپ مسافری، مرکز اورژانس و خانه‌های مردم منتقل می‌شود.

100%


مسئولیت مهاجم

مسئولیت جمهوری اسلامی، مسئولیت مهاجم را از میان نمی‌برد. حتی اگر اقامتگاه به‌دلیل حضور یا استفاده نیروهای نظامی هدفی نظامی تلقی شده باشد، مهاجم همچنان موظف بوده میان هدف نظامی و غیرنظامیان تمایز بگذارد، همه احتیاط‌های ممکن را برای کاهش آسیب به کار گیرد و از حمله‌ای نامتناسب با مزیت نظامی مستقیم و مشخص خودداری کند.

در این حمله، علاوه بر ساختمان محل استقرار نیروها، پایگاه اورژانس، خانه‌های مسکونی و خودروهای غیرنظامیان نیز آسیب دیدند یا از بین رفتند. همین موضوع، روش حمله، نوع مهمات و زمان‌بندی آن را از منظر اصول تمایز، احتیاط و تناسب محل پرسش می‌کند.

پایگاه اورژانس ۱۱۵ یک واحد درمانی بود و حضور نظامیان در ساختمانی مجاور، حمایت ویژه از آن را از بین نمی‌برد. این حمایت تنها زمانی که واحد درمانی، خارج از کارکرد غیرنظامی خود، برای اقدام زیان‌بار علیه دشمن استفاده شود، پس از اخطار و مهلت معقول از آن ساقط می‌شود. هیچ نشانه‌ای از چنین وضعیتی در دست نیست. همچنین حضور نیروهای نظامی در یک مکان غیرنظامی، کل محوطه، ساختمان‌های مجاور یا واحد درمانی نزدیک آن را خودبه‌خود به هدف مشروع تبدیل نمی‌کند.

بر پایه‌ی اصل تمایز، هدف‌ قراردادن چند نقطه‌ی مجزا در یک محوطه‌ی غیرنظامی، از جمله مرکز اورژانس مجاور خوابگاه موقت نیروها، پرسش جدی درباره‌ی محدودماندن حمله به اهداف نظامی ایجاد می‌کند.

بر پایه‌ی اصل احتیاط، استفاده از مهمات سنگین ۹۰۰ و ۲۲۰ کیلویی در چند متری یک مرکز اورژانس و خانه‌های مسکونی، آن هم در محلی که در نقشه‌های عمومی و تصاویر منبع‌باز قابل شناسایی بود، انتخاب روش، زاویه و نوع مهمات را زیر سوال می‌برد.

بر پایه‌ی اصل تناسب، ما نمی‌دانیم دقیقا چند نیروی سپاه و بسیج کشته شده‌اند، نقش عملیاتی آنان چه بوده و مهاجم در زمان حمله چه مزیت نظامی مشخص و مستقیمی را انتظار داشته است. اما می‌دانیم دست‌کم ۹ غیرنظامی جان باخته‌اند. اگر مزیت نظامی مورد انتظار محدود بوده باشد، این تلفات غیرنظامی به‌روشنی پرسش تناسب را پیش می‌کشد؛ و حتی اگر مزیت نظامی بیشتری مورد انتظار بوده باشد، نقض احتمالی اصول تمایز و احتیاط و حمایت از واحد درمانی همچنان به قوت خود باقی است.

سرانجام، اگر حمله‌ی دوم، چنان‌که شاهدان گفته‌اند، پس از حضور مردم و امدادگران رخ داده باشد، مسئولیت مهاجم سنگین‌تر می‌شود؛ هدف‌گیری یا بی‌اعتنایی به حضور امدادگران، یکی از روشن‌ترین موارد نقض حمایت از غیرنظامیان، امدادگران و ماموریت درمانی است.

100%


پرونده‌ای با دو مسئول

زیباشهر پرونده‌ای ساده با یک روایت تک‌خطی نیست. ساختمان بزرگ اقامتگاه، بنا بر شواهد موجود، محل پنهان‌شدن نیروهای سپاه بود و به همین دلیل هدف قرار گرفت. اما همین ساختمان در دل محوطه‌ای غیرنظامی قرار داشت.

جمهوری اسلامی، با انتقال نیروهایش به این محل، جان غیرنظامیان را به خطر انداخت. مهاجم هم با حمله به هدفی در کنار اورژانس و میان یک محوطه شناخته‌شده غیرنظامی، باید پاسخ دهد که چه احتیاط‌هایی برای جلوگیری از مرگ مردم و تخریب مرکز درمانی به‌کار گرفت.

هنوز پرسش‌های مهمی بی‌پاسخ مانده است: شمار دقیق نظامیان کشته‌شده چقدر بود؟ آیا ساختمان بزرگ اقامتگاه پیش از حمله به‌عنوان محل استقرار نظامیان شناسایی شده بود؟ آیا پایگاه اورژانس و آمبولانس‌ها در داده‌های پیش از حمله دیده شده بودند؟

اما هم اکنون هم یک واقعیت روشن است: جنگ در زیباشهر از پادگان بیرون آمد و به اقامتگاه مسافری، مرکز اورژانس و خانه‌های مردم رسید. نظامیانی که برای در امان ماندن در میان غیرنظامیان پنهان شده بودند، هدف قرار گرفتند؛ اما هزینه آن را کادر درمانی و مردمی هم پرداختند که تنها گناهشان همسایگی با همان پنهانگاه بود.

ترامپ از حضور بازرسان آمریکایی در کنار بازرسان آژانس خبر داد، قالیباف از «شکست آمریکا» گفت

۳ تیر ۱۴۰۵، ۱۴:۰۹ (‎+۱ گرینویچ)
ترامپ از حضور بازرسان آمریکایی در کنار بازرسان آژانس خبر داد، قالیباف از «شکست آمریکا» گفت
100%
تصویری ماهواره‌ای از تاسیسات هسته‌ای نطنز

محمدباقر قالیباف، رییس هیات مذاکره‌کننده حکومت ایران، توافق اخیر تهران و واشینگتن را «اعلام شکست آمریکا» خواند؛ هم‌زمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام خواهد شد و پاکستان اعلام کرد مذاکرات فنی دو کشور در هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

رییس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه به فاکس‌نیوز گفت بازرسان آمریکایی در کنار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسل

او بار دیگر تاکید کرد: «جمهوری اسلامی با حضور بازرسان و انجام بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود موافقت کرده است.»

ترامپ همچنین گفت: «برای اعزام بازرسان به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی عجله‌ای وجود ندارد.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز چهارشنبه تاکید کرد که بازرسان این نهاد از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید خواهند کرد. او در یک نشست خبری در نیروگاه فوکوشیما در ژاپن گفت یادداشت تفاهم امضاشده میان تهران و واشینگتن به‌صراحت نظارت آژانس بر فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران را پیش‌بینی کرده است.

گروسی افزود: «برای انجام این کار باید بازرسی صورت گیرد. این‌که این اتفاق دو روز دیگر یا ده روز دیگر رخ دهد مهم است، اما اصل موضوع این است که این بازرسی انجام خواهد شد.»

  • گروسی: بازرسی از تاسیسات هسته‌ای در ایران صراحتا در متن توافق آمده و انجام می‌شود

    گروسی: بازرسی از تاسیسات هسته‌ای در ایران صراحتا در متن توافق آمده و انجام می‌شود

دور قبلی گفت‌وگوها اوایل هفته جاری در ژنو برگزار شد و ریاست هیات آمریکایی را جی‌دی ونس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، بر عهده داشت. میانجی‌ها پس از آن اعلام کردند دو طرف بر سر چارچوبی برای دستیابی به توافق نهایی به توافق رسیده‌اند. ونس نیز موافقت [حکومت] ایران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «یک نقطه عطف بزرگ» توصیف کرد.

با این حال، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، این ادعا را رد کرد و گفت نه دیداری میان مقام‌های ایرانی و رافائل گروسی در سوئیس انجام شده و نه برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران وجود دارد.

اعلام شکست آمریکا

در حالی که مذاکرات واشینگتن و تهران برای دستیابی به توافق نهایی وارد مرحله جدیدی شده است، قالیباف، رییس هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی، چهارشنبه سوم تیر توافق اخیر میان دو کشور برای پایان دادن به جنگ را «اعلام شکست آمریکا» توصیف کرد.

قالیباف که در یک کنفرانس در جمهوری آذربایجان سخن می‌گفت، «یادداشت تفاهم اسلام‌آباد» را نه نتیجه فشار و اجبار، بلکه حاصل «مقاومت و اقتدار ملت ایران» دانست و گفت: «به همین دلیل، یادداشت تفاهم اسلام‌آباد به اعلام شکست آمریکا تبدیل شد.»

  • قطر: خط ارتباطی مستقیم تهران و واشینگتن برای امنیت تنگه هرمز ضروری است

    قطر: خط ارتباطی مستقیم تهران و واشینگتن برای امنیت تنگه هرمز ضروری است

او همچنین بر ضرورت خروج نیروهای نظامی خارجی از منطقه تاکید کرد و گفت حضور این نیروها نه تنها امنیت پایدار ایجاد نمی‌کند، بلکه خود عامل بی‌ثباتی است.

رییس هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی همچنین خواستار آن شد که کشورهای منطقه بدون دخالت بازیگران خارجی درباره نظم سیاسی و امنیتی خاورمیانه تصمیم بگیرند.

این اظهارات در حالی بیان شد که دور تازه‌ای از مذاکرات جمهوری اسلامی و آمریکا قرار است هفته آینده برگزار شود.

طاهر اندرابی، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، اعلام کرد مذاکرات فنی که با میانجی‌گری اسلام‌آباد در جریان است، احتمالا از روز سه‌شنبه آینده از سر گرفته خواهد شد، هرچند محل برگزاری آن هنوز مشخص نشده است. او گفت دوشنبه یا چهارشنبه نیز از گزینه‌های احتمالی برای آغاز مذاکرات است.

از زمان آغاز درگیری‌های حکومت ایران و اسرائیل در خرداد ۱۴۰۴، تهران دسترسی آژانس به مراکز غنی‌سازی را محدود کرده است. برخی ارزیابی‌های غربی مدعی‌اند [حکومت] ایران در این مراکز اورانیوم غنی‌شده‌ای ذخیره کرده که در صورت تصمیم سیاسی، می‌تواند برای ساخت چندین سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است.

اختلاف‌های دیگری نیز بر سر نحوه اجرای توافق وجود دارد. یکی از این موارد، چگونگی استفاده از دارایی‌های مسدودشده ایران است که قرار است آزاد شوند. دونالد ترامپ گفته است این منابع باید برای خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی از آمریکا هزینه شود، اما علی بحرینی، سفیر جمهوری اسلامی در دفتر سازمان ملل در ژنو، تاکید کرده است که تصمیم‌گیری درباره نحوه هزینه‌کرد این پول‌ها بر عهده ایران خواهد بود.

  • سفر روبیو به خلیج فارس همزمان با نگرانی متحدان عرب آمریکا درباره توافق با ایران

    سفر روبیو به خلیج فارس همزمان با نگرانی متحدان عرب آمریکا درباره توافق با ایران

واشینگتن پیش‌تر با تعلیق ۶۰ روزه تحریم‌های ایران موافقت کرده و به تهران اجازه داده است نفت و فرآورده‌های مرتبط را صادر و درآمد حاصل از آن را دریافت کند. همین تعلیق تحریم‌ها، همراه با نبود تعهدات روشن ایران در حوزه هسته‌ای، از جمله دلایلی است که مقام‌های اسرائیلی نسبت به توافق ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین حال، مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، سفر منطقه‌ای خود به کشورهای حوزه خلیج فارس را با حضور در امارات متحده عربی آغاز کرد.

هم‌زمان، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با باسم نعیم، عضو دفتر سیاسی حماس، درباره آخرین تحولات منطقه و روند مذاکرات گفت‌وگو کرد.

به گزارش صداوسیما، عراقچی در این تماس بر ادامه حمایت جمهوری اسلامی از فلسطینیان و «حقوق مشروع ملی» آن‌ها تاکید کرده است. حماس نیز از توافق اخیر میان حکومت ایران و آمریکا استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده است که این توافق بتواند به کاهش خشونت‌ها در نوار غزه نیز کمک کند.

اگرچه در متن تفاهم‌نامه اشاره مستقیمی به غزه نشده است، اما این توافق بر «توقف فوری و دائمی عملیات نظامی در همه جبهه‌ها، از جمله لبنان» تاکید دارد. بر اساس گزارش‌ها، سازوکار کاهش تنش در لبنان که در چارچوب مذاکرات ایران و آمریکا ایجاد شده، شامل ایران است اما اسرائیل در آن حضور ندارد؛ موضوعی که نگرانی مقام‌های اسرائیلی درباره پیامدهای توافق را افزایش داده است.

هم‌زمان با مذاکرات واشینگتن و تهران، سنای آمریکا به توقف جنگ علیه جمهوری اسلامی رای داد

۲ تیر ۱۴۰۵، ۲۲:۲۱ (‎+۱ گرینویچ)
هم‌زمان با مذاکرات واشینگتن و تهران، سنای آمریکا به توقف جنگ علیه جمهوری اسلامی رای داد
100%

سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، سه‌شنبه دوم تیر از طرحی حمایت کرد که خواستار توقف اقدام نظامی آمریکا علیه جمهوری اسلامی است.

این طرح که پیش از این در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود، در حالی به تصویب سنا رسید که تهران و واشینگتن در حال پیش بردن مذاکرات صلح هستند و آمریکا دست به اقداماتی از جمله تعلیق تحریم‌های نفتی ایران زده است.

در حالی که برخی رسانه‌ها تصویب این طرح در سنا را اقدامی عمدتا نمادین خوانده‌اند و هنوز مشخص نیست این اقدام چه تاثیری بر جنگ ایران خواهد داشت، با این حال تصویب آن می‌تواند نشانه‌ای ازافزایش نگرانی‌ها در میان جمهوری‌خواهان در قبال اقدامات ترامپ قلمداد شود.

سنای آمریکا که پیش از این چند بار از تصویب این طرح خودداری کرده بود،‌ سه‌شنبه با ۵۰ رأی موافق در برابر ۴۸ رأی مخالف آن را تصویب کرد.

رأی‌گیری تقریبا بر اساس برنامه‌ها و خطوط حزبی انجام شد؛ به‌طوری‌که تنها چهار سناتور جمهوری‌خواه به همراه همه دموکرات‌ها به جز یک نفر از آنها به این طرح رأی مثبت دادند. دو سناتور جمهوری‌خواه نیز در رأی‌گیری شرکت نکردند.

  • سنا بار دیگر در محدود کردن اختیارات ترامپ در جنگ ایران ناکام ماند

    سنا بار دیگر در محدود کردن اختیارات ترامپ در جنگ ایران ناکام ماند

این قطعنامه ترامپ را ملزم می‌کند نیروهای مسلح آمریکا را از درگیری‌ها با جمهوری اسلامی یا علیه جمهوری اسلامی خارج کند، مگر آنکه کنگره به‌طور صریح مجوز اقدام نظامی صادر کند.

با این همه این مصوبه احتمالا در عمل صرفا جنبه نمادین خواهد داشت.

از آنجا که این مصوبه یک «قطعنامه هم‌زمان»(Concurrent Resolution) است، و بر اساس قانون اختیارات جنگی سال ۱۹۷۳ (War Powers Act)، برای امضای رییس‌جمهوری به کاخ سفید ارسال نمی‌شود و میزان الزام‌آوری حقوقی آن نیز محل اختلاف است.

کاخ سفید نیز تاکید کرده است که این قانون‌گذاری را «غیرقانونی و مغایر قانون اساسی» می‌داند و بنابراین آن را الزام‌آور تلقی نمی‌کند.

کارشناسان حقوقی می‌گویند این موضوع همچنان یک اختلاف حقوقی حل‌نشده است و احتمالاً در نهایت تکلیف آن باید در دادگاه‌ها تعیین شود.

اسکات اندرسون، پژوهشگر ارشد موسسه بروکینگز و سردبیر ارشد نشریه حقوقی آنلاین لافیر (Lawfare)، به رویترز گفت: «احتمالا قوه مجریه با استناد به ملاحظات قانون اساسی این مصوبه را نادیده خواهد گرفت و حتی مشخص نیست چه کسی از جایگاه حقوقی لازم برای طرح دعوی و اجرای آن برخوردار باشد.»

  • مجلس نمایندگان آمریکا رای‌گیری درباره اختیارات جنگی ترامپ در قبال ایران را به تعویق انداخت

    مجلس نمایندگان آمریکا رای‌گیری درباره اختیارات جنگی ترامپ در قبال ایران را به تعویق انداخت

اقدامات قبلی

سنای آمریکا آخرین بار سه‌شنبه ۲۶ خرداد تلاش کرده بود قطعنامه‌ای مبتنی بر «قانون اختیارات جنگی» را برای توقف اقدامات نظامی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی به پیش ببرد، اما این تلاش ناکام ماند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در آن زمان نوشت این اقدام به بخشی از تلاش‌های تقریبا هفتگی قانون‌گذاران برای محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، تبدیل شده است؛ آن هم در شرایطی که دولت او در حال پیگیری طرحی جدید برای پایان دادن به جنگی است که نزدیک به چهار ماه از آغاز آن می‌گذرد.

سناتورهایی از هر دو حزب نسبت به توافق در حال شکل‌گیری میان دولت ترامپ و حکومت ایران ابراز تردید کرده‌اند و از خودداری کاخ سفید در ارائه جزییات آن ناراضی هستند. آنها انتظار برگزاری یک جلسه توجیهی از سوی دولت را دارند، اما تا پیش از ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای امضای توافق در روز جمعه، هیچ جلسه‌ای برنامه‌ریزی نشده است.

نتیجه رأی‌گیری ۴۷ رأی موافق در برابر ۴۸ رأی مخالف بود. چهار سناتور جمهوری‌خواه به همراه اکثر دموکرات‌ها از قطعنامه اختیارات جنگی حمایت کردند، اما این تعداد برای کسب اکثریت لازم و پیشبرد طرح کافی نبود.

ترامپ پس از استعفای نخست‌وزیر بریتانیا: تصمیم استارمر درباره جنگ ایران به او آسیب جدی زد

۲ تیر ۱۴۰۵، ۰۴:۲۴ (‎+۱ گرینویچ)
ترامپ پس از استعفای نخست‌وزیر بریتانیا: تصمیم استارمر درباره جنگ ایران به او آسیب جدی زد
100%

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، پس از استعفای کی‌یراستارمر، گفت مردم بریتانیا از اینکه کی‌یر استارمر حاضر نشد در جنگ ایران مشارکت کند «خوششان نیامد». ترامپ در ادامه انتقادهایش از استارمر بار دیگر گفت که «او وینستون چرچیل نیست».

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت استارمر به‌دلیل مواضعش درباره مهاجرت و انرژی «به خودش آسیب بسیار بسیار جدی زده است»، هرچند او را «مردی بسیار خوب» و «تا حدی دوست من» توصیف کرد.

ترامپ این اظهارات را در کاخ سفید و پس از آن بیان کرد که استارمر از رهبری حزب کارگر کناره‌گیری کرد؛ اقدامی که پس از اذعان او به از دست دادن حمایت نمایندگان حزبش و در حالی صورت گرفت که اندی برنهام، شهردار سابق منچستر بزرگ و نماینده تازه‌وارد پارلمان، در انتظار جانشینی او قرار دارد.

ترامپ پس از آنکه استارمر با استفاده آمریکا از پایگاه‌های نظامی بریتانیا برای اجرای عملیات بمباران علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرد، به شدت از او انتقاد کرده بود؛ هرچند بعدا مجوز محدودی برای حملات دفاعی صادر شد.

روابط دو کشور همچنین بر سر تنش‌های بعدی در تنگه هرمز بیشتر آسیب دید؛ جایی که واشینگتن واکنش بریتانیا و دیگر متحدانش به بحران خلیج فارس را مورد انتقاد قرار داد و گفت کشورهای دیگر بیش از آمریکا به این آبراه راهبردی نیاز دارند.

  • نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد

    نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد

انتقاد از ماموریت دریایی اروپا

کاخ سفید همچنین با بی‌اعتنایی به طرح مشترک بریتانیا و فرانسه برای ایجاد یک ماموریت دفاعی به‌منظور تضمین عبور امن کشتی‌ها از این آبراه پس از پایان درگیری‌ها نگاه کرده است.

این بحران تنها به تنش‌های موجود بر سر ناتو دامن زد؛ به‌طوری که ترامپ بارها گفته است آمریکا سال‌ها بار دفاع از سایر کشورها را بر دوش کشیده است اما ناتو در مقابل در جنگ ایران، دست به هیچ اقدامی نزد.

پیت هگست، وزیر جنگ آمریکا، هفته گذشته در نشست ناتو از بازنگری در استقرار نیروهای آمریکایی در اروپا خبر داد و از اعضایی انتقاد کرد که «هنوز مسیر معتبری برای انجام تعهدات مالی خود ارائه نکرده‌اند.»

او به همتایان خود گفت برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای ناتو همچنان «فکر می‌کنند دوران سواری رایگان ادامه دارد.»

اختلاف بر سر هزینه‌های دفاعی بریتانیا نیز باعث شد جان هیلی اخیرا از سمت وزیر دفاع استعفا کند؛ موضوعی که فشار بر نخست‌وزیر را بیش از پیش افزایش داد.

  • با پیروزی برنهام در انتخابات پارلمانی راه کنار زدن استارمر از نخست‌وزیری بریتانیا هموار شد

    با پیروزی برنهام در انتخابات پارلمانی راه کنار زدن استارمر از نخست‌وزیری بریتانیا هموار شد

«وقتی پیروز شدیم به ما کمک می‌کنید؟»

ترامپ در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید، پیش از دیدار این هفته با مارک روته، دبیرکل ناتو، گفت: «ما عضو بزرگی برای ناتو بوده‌ایم. در بسیاری جهات عضو غالب ناتو بوده‌ایم. طی سال‌ها تریلیون‌ها دلار، نه میلیاردها دلار، بلکه تریلیون‌ها دلار برای حفاظت از اروپا پرداخت کرده‌ایم.»

او در اشاره به جنگ ایران افزود: «ما اصلاً به هیچ کمکی نیاز نداشتیم. بیشتر از روی کنجکاوی بود. به پیت [هگست] گفتم ببینیم آیا واقعا حاضر می‌شوند بیایند یا نه. از آنها خواستیم بیایند، اما برای ما نیامدند.»

ترامپ ادامه داد: «ضمنا استارمر هم آنجا نبود، و می‌دانید چیست؟ مردم بریتانیا از این موضوع خوششان نیامد.»

او گفت: «استارمر گفت نه. حتی بدتر از نه گفت. او گفت وقتی شما پیروز شدید، ما خواهیم آمد. من گفتم ما وقتی پیروز شدیم دیگر به شما احتیاج نداریم.»

ترامپ افزود: «این وینستون چرچیلی نبود که با او طرف بودیم. بعد از اینکه پیروز شدیم می‌خواستند بیایند و به ما کمک کنند.»

او همچنین گفت آلمان و ایتالیا در جریان جنگ ایران «بسیار بد» عمل کردند و یادآور شد که با رهبران هر دو کشور نیز اختلافات علنی داشته است.

  • هشدار استارمر در آستانه مراسم افتتاح پارلمان: برکناری من بریتانیا را دچار هرج‌ومرج می‌کند

    هشدار استارمر در آستانه مراسم افتتاح پارلمان: برکناری من بریتانیا را دچار هرج‌ومرج می‌کند

تهدید ضمنی به کاهش حمایت آمریکا

ترامپ گفت: «مبالغی که ما برای ناتو خرج می‌کنیم دیوانه‌کننده است و آنها برای ما حاضر نشدند کاری انجام دهند.»

او با اشاره به اینکه آمریکا «صدها میلیارد دلار» برای محافظت از اعضای ناتو، عمدتا در برابر روسیه هزینه می‌کند، تلویحا هشدار داد که ممکن است در آینده از متحدان خود حمایت نکند.

ترامپ گفت: «ما این همه پول خرج می‌کنیم و بعد وقتی شاید در یک موضوع کوچک به کمک نیاز داریم که موضوع بزرگی نیست، مساله اصلی نیست و موضوعی جزئی است، آنها می‌گویند نه، ترجیح می‌دهیم کمک نکنیم.»

او افزود: «حرف احمقانه‌ای است، چون اگر بخواهیم ما هم می‌توانیم همین را به آنها بگوییم، و شاید هم بگوییم.»

حمله دوباره به سیاست‌های استارمر

ترامپ همچنین بار دیگر از سیاست‌های مهاجرتی و انرژی نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا انتقاد کرد.

  • زنگ خطر برای احزاب؛ حزب اصلاح پادشاهی بریتانیا در کمین قدرت

    زنگ خطر برای احزاب؛ حزب اصلاح پادشاهی بریتانیا در کمین قدرت

او بارها از بریتانیا خواسته است به جای تکیه بر «آسیاب‌های بادی»، بهره‌برداری از نفت دریای شمال را افزایش دهد.

ترامپ گفت: «فکر می‌کنم او مردی دوست‌داشتنی‌ است، اما به او گفتم داری در حوزه انرژی واقعا خرابکاری می‌کنی. همه جا پر از توربین بادی شده است. در همین حال نفت دریای شمال را دارید اما اجازه حفاری نمی‌دهید.»

او ادامه داد: «این یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان است.»

ترامپ گفت: «می‌دانید بریتانیا بخش بزرگی از انرژی خود را از کجا می‌خرد؟ از نروژ. می‌دانید نفت نروژ از کجا می‌آید؟ از دریای شمال.»

او افزود: «بریتانیا بخش بسیار بهتری از دریای شمال را در اختیار دارد اما به‌دلایل زیست‌محیطی نمی‌خواهند از آن استفاده کنند.»

ترامپ سپس گفت: «او مرد بسیار خوبی است، تا حدی دوست من است. اما در موضوع ناتو با ما خوب رفتار نکرد، درست است پیت؟»

رییس‌جمهوری آمریکا در اشاره به مخالفت اولیه استارمر با استفاده آمریکا از پایگاه‌های بریتانیا گفت: «این تصمیم بدی بود که به او آسیب جدی زد.»

او در پایان افزود: «برایش آرزوی موفقیت می‌کنم، اما دو مشکل دارد؛ انرژی و مهاجرت، و البته جرم و جنایت.»