• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

غریب‌آبادی: مذاکرات فنی چهار کشور پایان یافت

۲ تیر ۱۴۰۵، ۰۶:۴۰ (‎+۱ گرینویچ)

کاظم غریب‌آبادی، معاون وزیر خارجه و رییس هیات مذاکرات فنی جمهوری اسلامی، اعلام کرد گفت‌وگوهای فنی چهار کشور به پایان رسیده و طرف‌ها بر سر ترتیبات و سازوکار مذاکرات آتی به توافق رسیده‌اند.

غریب‌آبادی گفت پس از برگزاری نشست کمیته عالی‌رتبه پیگیری اجرای یادداشت تفاهم در یک‌شنبه، که تا بامداد دوشنبه ادامه داشت، مذاکرات فنی برای تعیین سازوکارهای اجرایی این یادداشت تفاهم و بیانیه پایانی نشست نیز برگزار شد و تفاهمات لازم میان طرف‌ها حاصل شد.

به گفته او، بر اساس توافق‌های به‌دست‌آمده، مذاکرات آتی زیر نظر کمیته عالی‌رتبه و با حضور محمدباقر قالیباف، رییس مجلس جمهوری اسلامی، عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، معاون اول رییس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیران پاکستان و قطر برگزار خواهد شد.

رییس هیات مذاکرات فنی جمهوری اسلامی افزود که طرف‌ها همچنین با تشکیل چهار کارگروه در حوزه‌های خاتمه تحریم‌ها، هسته‌ای، بازسازی و توسعه اقتصادی، و نظارت و اجرا موافقت کرده‌اند.

غریب‌آبادی همچنین گفت بر اساس تفاهمات کمیته عالی‌رتبه و بیانیه پایانی مذاکرات، مقرر شده است «یک نقطه تماس» میان کشورهای عضو یادداشت تفاهم برای تسهیل عبور ایمن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز ایجاد شود. همچنین یک واحد جلوگیری از درگیری در لبنان با مشارکت کشورهای عضو، پاکستان و قطر تشکیل خواهد شد.

او اضافه کرد روسای هیات‌های فنی چهار کشور بر فعالیت کارگروه‌ها و دو سازوکار یادشده نظارت خواهند داشت و گزارش روند اجرای توافق‌ها را به کمیته عالی‌رتبه ارائه خواهند کرد.

Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

اختلال مجدد در شبکه بانکی کشور؛ ارائه خدمات در ۸ بانک متوقف شد
۱

اختلال مجدد در شبکه بانکی کشور؛ ارائه خدمات در ۸ بانک متوقف شد

۲

نیمه دوم بازی فرانسه-عراق به‌دلیل شرایط جوی دست‌کم ۶۰ دقیقه به تاخیر افتاد

۳

تمجید شکیرا از مسی: برای خیلی‌ها الگویی، به درخشیدن ادامه بده!

۴

مصر ۳-۱ نیوزیلند؛ کامبک مصر با درخشش صلاح کامل شد

۵

بازتاب جهانی برافراشتن پرچم شیروخورشید؛ ورزشگاه لس‌آنجلس صحنه اعتراض علیه حکومت

انتخاب سردبیر

  • خشخاش برای معاش؛ روایت یک تغییر در اقتصاد روستا
    اختصاصی

    خشخاش برای معاش؛ روایت یک تغییر در اقتصاد روستا

  • نان در کمتر از یک سال تا ۱۰۰ درصد گران شد

    نان در کمتر از یک سال تا ۱۰۰ درصد گران شد

  • از معافیت نفتی تا لبنان؛ چرا مذاکرات تهران و واشینگتن، اسرائیل را نگران کرده است؟
    تحلیل

    از معافیت نفتی تا لبنان؛ چرا مذاکرات تهران و واشینگتن، اسرائیل را نگران کرده است؟

  • روان‌شناسی رابطه جامعه با نمادهای ملی در بحران‌های سیاسی و اجتماعی
    تحلیل

    روان‌شناسی رابطه جامعه با نمادهای ملی در بحران‌های سیاسی و اجتماعی

  • بررسی عملکرد ماهانه غول‌های صنعت؛ پایان جنگ نظامی و نشانه‌های سقوط صنعتی در ایران

    بررسی عملکرد ماهانه غول‌های صنعت؛ پایان جنگ نظامی و نشانه‌های سقوط صنعتی در ایران

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

بازتاب تحولات مربوط به ایران در رسانه‌های استرالیایی

۲ تیر ۱۴۰۵، ۰۶:۳۴ (‎+۱ گرینویچ)

بازتاب تحولات مربوط به ایران در رسانه‌های استرالیایی همچنان ادامه دارد. تمرکز بخش قابل توجهی از این گزارش‌ها بر روند مذاکرات میان تهران و واشینگتن و تنش‌ها در تنگه هرمز است.

گفت‌وگو با علیرضا محبی، خبرنگار ایران‌اینترنشنال

مناقشه ایران؛ آنچه در ۲۴ ساعت گذشته رخ داد

۲ تیر ۱۴۰۵، ۰۶:۳۱ (‎+۱ گرینویچ)

دوشنبه یکم تیرماه، ۱۱۵ روز پس از آغاز حمله مشترک آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی، تهران و واشینگتن بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز آینده به توافق رسیدند. پاکستان و قطر، میانجی‌های مذاکرات گفتند گفت‌وگوهای فنی تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

بخشی از هیات‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی و آمریکا از سوئیس بازگشتند و تیم‌های فنی دو طرف به گفت‌وگوهای خود ادامه دادند.

جی‌دی ونس، مذاکره‌کننده ارشد دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، گفت این مذاکرات «پایه‌ای بسیار مناسب برای دستیابی به یک توافق نهایی موفق» ایجاد کرده است.

دونالد ترامپ نیز اعلام کرد در صورتی که جمهوری اسلامی به خواسته‌های واشینگتن احترام بگذارد، نیازی به ازسرگیری درگیری‌ها نخواهد بود. او در عین حال هشدار داد که اگر ایران به توافق پایبند نباشد، «هر کاری که لازم باشد» انجام خواهد داد.

در یکی از موضوعات مورد اختلاف، جی‌دی ونس گفت تهران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشور موافقت کرده است. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی بعدا اعلام کردند هیچ تعهد جدیدی در این زمینه نپذیرفته‌اند.

دونالد ترامپ نیز در پیامی در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت تهران «با بازرسی‌های گسترده تسلیحاتی» موافقت خواهد کرد تا از «شفافیت هسته‌ای» اطمینان حاصل شود.

همزمان، لبنان روزی نسبتا آرام را پشت سر گذاشت و از زمان دستیابی به توافق آتش‌بس، گزارش‌های کمتری از درگیری‌ها منتشر شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بار دیگر تاکید کرد ارتش اسرائیل به حضور خود در جنوب لبنان پایان نخواهد داد و برای مقابله با حزب‌الله «آزادی عمل کامل» دارد.

جزییات اخبار روز گذشته را اینجا بخوانید.

ترامپ پس از استعفای نخست‌وزیر بریتانیا: تصمیم استارمر درباره جنگ ایران به او آسیب جدی زد

۲ تیر ۱۴۰۵، ۰۴:۲۴ (‎+۱ گرینویچ)
ترامپ پس از استعفای نخست‌وزیر بریتانیا: تصمیم استارمر درباره جنگ ایران به او آسیب جدی زد
100%

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، پس از استعفای کی‌یراستارمر، گفت مردم بریتانیا از اینکه کی‌یر استارمر حاضر نشد در جنگ ایران مشارکت کند «خوششان نیامد». ترامپ در ادامه انتقادهایش از استارمر بار دیگر گفت که «او وینستون چرچیل نیست».

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت استارمر به‌دلیل مواضعش درباره مهاجرت و انرژی «به خودش آسیب بسیار بسیار جدی زده است»، هرچند او را «مردی بسیار خوب» و «تا حدی دوست من» توصیف کرد.

ترامپ این اظهارات را در کاخ سفید و پس از آن بیان کرد که استارمر از رهبری حزب کارگر کناره‌گیری کرد؛ اقدامی که پس از اذعان او به از دست دادن حمایت نمایندگان حزبش و در حالی صورت گرفت که اندی برنهام، شهردار سابق منچستر بزرگ و نماینده تازه‌وارد پارلمان، در انتظار جانشینی او قرار دارد.

ترامپ پس از آنکه استارمر با استفاده آمریکا از پایگاه‌های نظامی بریتانیا برای اجرای عملیات بمباران علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرد، به شدت از او انتقاد کرده بود؛ هرچند بعدا مجوز محدودی برای حملات دفاعی صادر شد.

روابط دو کشور همچنین بر سر تنش‌های بعدی در تنگه هرمز بیشتر آسیب دید؛ جایی که واشینگتن واکنش بریتانیا و دیگر متحدانش به بحران خلیج فارس را مورد انتقاد قرار داد و گفت کشورهای دیگر بیش از آمریکا به این آبراه راهبردی نیاز دارند.

  • نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد

    نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد

انتقاد از ماموریت دریایی اروپا

کاخ سفید همچنین با بی‌اعتنایی به طرح مشترک بریتانیا و فرانسه برای ایجاد یک ماموریت دفاعی به‌منظور تضمین عبور امن کشتی‌ها از این آبراه پس از پایان درگیری‌ها نگاه کرده است.

این بحران تنها به تنش‌های موجود بر سر ناتو دامن زد؛ به‌طوری که ترامپ بارها گفته است آمریکا سال‌ها بار دفاع از سایر کشورها را بر دوش کشیده است اما ناتو در مقابل در جنگ ایران، دست به هیچ اقدامی نزد.

پیت هگست، وزیر جنگ آمریکا، هفته گذشته در نشست ناتو از بازنگری در استقرار نیروهای آمریکایی در اروپا خبر داد و از اعضایی انتقاد کرد که «هنوز مسیر معتبری برای انجام تعهدات مالی خود ارائه نکرده‌اند.»

او به همتایان خود گفت برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای ناتو همچنان «فکر می‌کنند دوران سواری رایگان ادامه دارد.»

اختلاف بر سر هزینه‌های دفاعی بریتانیا نیز باعث شد جان هیلی اخیرا از سمت وزیر دفاع استعفا کند؛ موضوعی که فشار بر نخست‌وزیر را بیش از پیش افزایش داد.

  • با پیروزی برنهام در انتخابات پارلمانی راه کنار زدن استارمر از نخست‌وزیری بریتانیا هموار شد

    با پیروزی برنهام در انتخابات پارلمانی راه کنار زدن استارمر از نخست‌وزیری بریتانیا هموار شد

«وقتی پیروز شدیم به ما کمک می‌کنید؟»

ترامپ در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید، پیش از دیدار این هفته با مارک روته، دبیرکل ناتو، گفت: «ما عضو بزرگی برای ناتو بوده‌ایم. در بسیاری جهات عضو غالب ناتو بوده‌ایم. طی سال‌ها تریلیون‌ها دلار، نه میلیاردها دلار، بلکه تریلیون‌ها دلار برای حفاظت از اروپا پرداخت کرده‌ایم.»

او در اشاره به جنگ ایران افزود: «ما اصلاً به هیچ کمکی نیاز نداشتیم. بیشتر از روی کنجکاوی بود. به پیت [هگست] گفتم ببینیم آیا واقعا حاضر می‌شوند بیایند یا نه. از آنها خواستیم بیایند، اما برای ما نیامدند.»

ترامپ ادامه داد: «ضمنا استارمر هم آنجا نبود، و می‌دانید چیست؟ مردم بریتانیا از این موضوع خوششان نیامد.»

او گفت: «استارمر گفت نه. حتی بدتر از نه گفت. او گفت وقتی شما پیروز شدید، ما خواهیم آمد. من گفتم ما وقتی پیروز شدیم دیگر به شما احتیاج نداریم.»

ترامپ افزود: «این وینستون چرچیلی نبود که با او طرف بودیم. بعد از اینکه پیروز شدیم می‌خواستند بیایند و به ما کمک کنند.»

او همچنین گفت آلمان و ایتالیا در جریان جنگ ایران «بسیار بد» عمل کردند و یادآور شد که با رهبران هر دو کشور نیز اختلافات علنی داشته است.

  • هشدار استارمر در آستانه مراسم افتتاح پارلمان: برکناری من بریتانیا را دچار هرج‌ومرج می‌کند

    هشدار استارمر در آستانه مراسم افتتاح پارلمان: برکناری من بریتانیا را دچار هرج‌ومرج می‌کند

تهدید ضمنی به کاهش حمایت آمریکا

ترامپ گفت: «مبالغی که ما برای ناتو خرج می‌کنیم دیوانه‌کننده است و آنها برای ما حاضر نشدند کاری انجام دهند.»

او با اشاره به اینکه آمریکا «صدها میلیارد دلار» برای محافظت از اعضای ناتو، عمدتا در برابر روسیه هزینه می‌کند، تلویحا هشدار داد که ممکن است در آینده از متحدان خود حمایت نکند.

ترامپ گفت: «ما این همه پول خرج می‌کنیم و بعد وقتی شاید در یک موضوع کوچک به کمک نیاز داریم که موضوع بزرگی نیست، مساله اصلی نیست و موضوعی جزئی است، آنها می‌گویند نه، ترجیح می‌دهیم کمک نکنیم.»

او افزود: «حرف احمقانه‌ای است، چون اگر بخواهیم ما هم می‌توانیم همین را به آنها بگوییم، و شاید هم بگوییم.»

حمله دوباره به سیاست‌های استارمر

ترامپ همچنین بار دیگر از سیاست‌های مهاجرتی و انرژی نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا انتقاد کرد.

  • زنگ خطر برای احزاب؛ حزب اصلاح پادشاهی بریتانیا در کمین قدرت

    زنگ خطر برای احزاب؛ حزب اصلاح پادشاهی بریتانیا در کمین قدرت

او بارها از بریتانیا خواسته است به جای تکیه بر «آسیاب‌های بادی»، بهره‌برداری از نفت دریای شمال را افزایش دهد.

ترامپ گفت: «فکر می‌کنم او مردی دوست‌داشتنی‌ است، اما به او گفتم داری در حوزه انرژی واقعا خرابکاری می‌کنی. همه جا پر از توربین بادی شده است. در همین حال نفت دریای شمال را دارید اما اجازه حفاری نمی‌دهید.»

او ادامه داد: «این یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان است.»

ترامپ گفت: «می‌دانید بریتانیا بخش بزرگی از انرژی خود را از کجا می‌خرد؟ از نروژ. می‌دانید نفت نروژ از کجا می‌آید؟ از دریای شمال.»

او افزود: «بریتانیا بخش بسیار بهتری از دریای شمال را در اختیار دارد اما به‌دلایل زیست‌محیطی نمی‌خواهند از آن استفاده کنند.»

ترامپ سپس گفت: «او مرد بسیار خوبی است، تا حدی دوست من است. اما در موضوع ناتو با ما خوب رفتار نکرد، درست است پیت؟»

رییس‌جمهوری آمریکا در اشاره به مخالفت اولیه استارمر با استفاده آمریکا از پایگاه‌های بریتانیا گفت: «این تصمیم بدی بود که به او آسیب جدی زد.»

او در پایان افزود: «برایش آرزوی موفقیت می‌کنم، اما دو مشکل دارد؛ انرژی و مهاجرت، و البته جرم و جنایت.»

نماینده تهران: در صورت بسته بودن مجلس تحصن خواهیم کرد

۲ تیر ۱۴۰۵، ۰۴:۱۸ (‎+۱ گرینویچ)
نماینده تهران: در صورت بسته بودن مجلس تحصن خواهیم کرد
100%

حمید رسایی، نماینده مجلس جمهوری اسلامی، با انتقاد از ادامه تعطیلی صحن علنی مجلس، این پرسش را مطرح کرده است که چه نهادی اختیار تعطیل کردن قوه مقننه را دارد. او در یک نشست غیررسمی و وبیناری گفت پس از ماه‌ها تعطیلی، انتظار می‌رفت مجلس فعالیت عادی خود را از سر بگیرد.

رسایی همچنین از محتوای این نشست انتقاد کرد و گفت موضوع مذاکرات و تفاهم‌نامه، که به گفته او مهم‌ترین مساله روز کشور است، در دستور کار قرار نداشته است. او با اشاره به تحولات اخیر سیاسی افزود در صورت ادامه تعطیلی مجلس، به همراه شماری از نمایندگان در ساختمان مجلس حاضر خواهد شد و اگر امکان ورود فراهم نباشد، جلسه‌ای در خارج از مجلس و با حضور مردم برگزار خواهد کرد.

همزمان، حسین صمصامی، نماینده مجلس جمهوری اسلامی، نیز نسبت به ادامه تعطیلی صحن علنی واکنش نشان داد. او اعلام کرد بیش از ۱۰۰ روز از تعطیلی مجلس گذشته و در این مدت امکان ثبت استیضاح وزیران و صدور بیانیه در سامانه قانونگذاری نیز وجود نداشته است.

صمصامی در پیام خود این وضعیت را کم‌سابقه توصیف کرد و خواستار پاسخگویی درباره علت تداوم تعطیلی مجلس و محدودیت‌های اعمال‌شده بر فعالیت‌های نمایندگان شد.

در همین حال، کامران غضنفری، نماینده تهران در مجلس جمهوری اسلامی، از برنامه‌ریزی برای اقدامی اعتراضی در روز هفتم تیر خبر داد. او در اطلاعیه‌ای نوشت گروهی از نمایندگان ساعت ۸ صبح آن روز به ساختمان مجلس مراجعه خواهند کرد و در صورت بسته بودن مجلس، تا زمان بازگشایی در همان محل تحصن خواهند کرد.

اظهارات این سه نماینده در شرایطی مطرح می‌شود که انتقادها نسبت به تعطیلی طولانی‌مدت صحن علنی مجلس در هفته‌های اخیر افزایش یافته و برخی نمایندگان خواستار از سرگیری جلسات رسمی و بازگشت روند قانونگذاری به روال عادی شده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید: ترامپ توافقی را که به سود امنیت ملی آمریکا نباشد، امضا نخواهد کرد

۲ تیر ۱۴۰۵، ۰۴:۱۳ (‎+۱ گرینویچ)
سخنگوی کاخ سفید: ترامپ توافقی را که به سود امنیت ملی آمریکا نباشد، امضا نخواهد کرد
100%

کارولین لویت، سخنگوی کاخ سفید، به شبکه خبری فاکس گفت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده، هرگز توافقی را که به سود امنیت ملی آمریکا نباشد، امضا نخواهد کرد.

او تاکید کرد که ترامپ «همیشه اولویت را به آمریکا می‌دهد.»

به گفته فاکس، لیویت از آنچه به عنوان «شتاب فزاینده به سوی توافق با ایران» نامید، تمجید کرد و افزود که کمپین فشار دولت ترامپ در حال نتیجه دادن است.

او در عین حال گفت جمهوری اسلامی هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.